آیا می دانید علامت های روی لوازم آرایشی و بهداشتی چه معنایی می توانند داشته باشند؟

آیا می دانید علامت های روی لوازم آرایشی و بهداشتی چه معنایی می توانند داشته باشند؟

تا به حال به بسته بندی و علامت های روی جلد محصولات آرایشی و پوستی دقت کرده اید…؟!
ویژگی هایی مانند نام برند، نوع پوست، ترکیبات بکار رفته، اصل یا فیک بودن همگی می توانند تا حد زیادی به ما برای خرید محصول مورد نظرمان کمک کنند اما علاوه بر دانستن این ویژگی ها، نکات و موارد مهم دیگری نیز هستند که دانستن آنها حائز اهمیت بوده و باعث می شود خرید مطمئن تری داشته باشیم.
بدون شک لوازم آرایشی جزو پر طرفدار ترین محصولات می باشند که اکثر خانم ها برای خرید هر کدام از آنها دقت و وقت زیادی را به خرج می دهند. با این حال همه ما عمدتا در حین خرید لوازم آرایشی از علامت ها و نمادهای روی بسته بندی آنها غافل می شویم. در صورتی که هر کدام از این علامت ها بیانگر مفهوم خاصی هستند که می توانند ما را برای خرید یک محصول ایده آل یاری نمایند. در این مطلب راجع به مهم ترین علامت های روی لوازم آرایشی پرداخته ایم.

تا به حال به بسته بندی و علامت های روی جلد محصولات آرایشی و پوستی دقت کرده اید…؟!

روی جلد و بسته بندی محصولات آرایشی و مراقبت از پوست نمادها و علامت های مختلفی وجود دارد. این علائم ویژگی های محصول، تاریخ انقضاء، حجم، وزن، قابلیت بازیافت بسته بندی و … را بیان می کنند و دانستن آن به شما کمک می کند تا محصول مناسب و استانداردی را برای خود انتخاب کنید. از آنجایی که مشتریان و خریداران یک محصول بیشتر از توضیحات روی بسته بندی به علائم، نمادها و برچسب های روی آن توجه می کنند، برای تولید کنندگان نیز قرار دادن اطلاعات مهم به صورت اشکال و نماد یک الزام قانونی است. بنابراین شما می توانید با شناخت نماد ها و دانستن مفهوم هرکدام از آنها با ویژگی ها و اطلاعات آن محصول به صورت خلاصه و مختصر و مفید آشنا شوید. در نهایت با شناخت این علائم و بررسی برترین برندهای آرایشی روز دنیا می توانید لوازم آرایش مناسب خود را تهیه و خریداری نمایید. فروشگاه دونا کازمتیک برای کمک به مشتریان عزیز تصمیم گرفته است در این مطلب به بررسی و معرفی علائم و نماد های استاندارد جهانی که روی محصولات آرایشی و بهداشتی درج می شود بپردازد؛ تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.
معرفی علامت های روی لوازم آرایشی
اگر به دنبال آشنایی با مهم ترین علائم روی بسته بندی لوازم آرایشی هستید، ادامه مطلب را که به معرفی چند مورد از کاربردی ترین آنها می پردازد، از دست ندهید.

معرفی علامت های روی لوازم آرایشی

  • - نماد  Natural Standard

این نماد توسط NPA (انجمن محصولات طبیعی) صادر می شود و شامل محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و مکمل های غذایی می شود.  NPA برای صدور این گواهی و نماد، استاندارد های خاصی دارد که نشان می دهد آیا محصول واقعی، طبیعی و نچرال است یا خیر.

نماد NPA (انجمن محصولات طبیعی)

  • - نماد ارگانیک

نماد ارگانیک بودن یک محصول بسته به برند و کشور مبدا آن برند می تواند متفاوت باشد. معروف ترین نماد های محصول ارگانیک عبارتند از:

  1. 1- نماد Ecocert Organic ( گواهی ارگانیک بودن ) نماد Ecocert برای ارزیابی محتویات ارگانیک یک محصول در دو نوع زیر به کار می رود. این نماد از منابع غیر دولتی صادر می شود به همین دلیل محصولات آرایشی کمتری از این لیبل بهره می برند. نماد Ecocert Organic یکی از علامت های روی لوازم آرایشی می باشد که اگر نسبت به سایر علامت ها کمتر شاهد آن بوده اید، کاملا طبیعی است؛ چرا که این نماد از یک برنامه صدور گواهینامه غیر دولتی است. به ندرت پیش می آید تا یک تولید کننده محصولات آرایشی توانسته باشد، نماد Ecocert Organic را برای محصولات خود تهیه کند. این علامت، سنجشی برای بررسی ارگانیک بودن محصولات آرایشی می باشد. 
  • • اگر یک محصول دارای نماد Ecocert Organic باشد به این معنی است که حداقل 95% آن از مواد و ترکیبات گیاهی تشکیل شده و حداقل 10% مواد با محاسبه وزن کل محصول ارگانیک هستند.
  • • اگر یک محصول دارای نماد Ecocert Natural باشد به این معنی است که حداقل 50% آن از مواد و ترکیبات گیاهی تشکیل شده و حداقل 5% مواد با محاسبه وزن کل محصول ارگانیک هستند.

نماد Ecocert Organic ( گواهی ارگانیک بودن )

  1. 2- نماد USDA Organic برای برند هایی است که دارای مجوز وزارت کشاورزی ایالات متحده باشند و نشان می دهد حداقل 95% از مواد تشکیل دهنده محصول ارگانیک هستند.

نماد USDA Organic

  1. 3- نماد Cosmebio که یک گواهی محصول فرانسوی است و چندین نوع دارد:
  • • نماد biologique به معنای ارگانیک که نشان می دهد مواد تشکیل دهنده محصول 95% ارگانیک هستند.

نماد biologique

  • • نماد ecologique به معنای طبیعی که نشان می دهد مواد تشکیل دهنده محصول 50% از ترکیبات گیاهی هستند.

نماد Ecocert

خانم های شاغل به دلیل طبیعی بودن آرایش اداری خود باید بیشتر از سایرین به این علامت ها توجه کنند.

  • - علامت PAO (دوره پس از افتتاح)

یکی از مهم ترین علامت های روی لوازم آرایشی در میان سایر نماد ها، علامت PAO می باشد. لازم است بیشترین توجه و تمرکز روی این علامت باشد؛ چرا که نشان دهنده طول عمر آن محصول است. این نماد که معمولا به شکل یک جعبه در باز روی بسته بندی تمامی لوازم آرایشی درج می شود، مشخص می کند که از زمانی که پلمپ محصول باز شود، تا چه مدت می توان از آن استفاده نمود. این زمان همراه با یک عدد و حرف M که مخفف کلمه Months به معنای ماه می باشد، مشخص می شود. به عنوان مثال اگر روی یکی از لوازم آرایشی خود شاهد نماد 12M  بودید، باید بدانید، از زمانی که درب محصول خود را باز می کنید، اگر به بهترین نحو از آن نگه داری نمایید، تا 12 ماه قابل استفاده است و پس از این مدت فاسد می شود.

علامت PAO (دوره پس از افتتاح)

  • - علامت شعله باز

یکی از علامت های روی لوازم آرایشی، شعله باز می باشد که نشان دهنده قابل اشتعال بودن محصول است. برخی از محصولات آرایشی مانند لاک ناخن، لاک پاک کن ها و مواردی از این قبیل در ترکیبات خود مواد خاصی همچون الکل و گاز پیشران دارند. به همین خاطر هم اگر این محصولات در برابر شعله های آتش یا گرمای زیاد قرار بگیرند، به راحتی شعله ور می شوند. بنابراین اگر در میان علامت های پشت لوازم آرایشی خود این نماد را مشاهده کردید، در نگهداری آنها نهایت دقت و توجه را به کار بگیرید. توصیه می شود که این لوازم آرایشی را از حرارت به دور نگه دارید تا از شعله ور شدن آنها در امان بمانید.

 علامت شعله باز

  • - علامت دستی با کتاب

هنگامی که روی بسته بندی هر محصول آرایشی و بهداشتی فضای کافی برای درج همه اطلاعات محصول اعم از مشخصات، ترکیبات، نکات استفاده و… نباشد، شاهد نمادی شبیه یک دست با کتاب خواهید بود. در حقیقت این علامت که یکی از پر مفهوم ترین علامت های روی لوازم آرایشی می باشد، بیانگر این است که اگر خواهان اطلاعات بیشتری در رابطه با محصول، طرز استفاده از آن و… هستید، می توانید بروشوری که درون جعبه محصول است را مطالعه نمایید و تنها به علائم روی بسته بندی لوازم آرایشی اکتفا نکنید.

علامت دستی با کتاب

  • - علامت حلقه موبیوس ( سه فلش که تصویر مثلثی را تشکیل می دهند)

نماد بازیافت از شناخته ترین علامت های روی لوازم آرایشی می باشد که قطعا آن را به جز لوازم آرایشی روی بسته بندی سایر محصولات هم مشاهده کرده اید. این نماد متشکل از سه فلش است که یک مثلث را تشکیل می دهند. این نماد به دو صورت روی بسته بندی لوازم آرایشی درج می شود، که اگر مطابق تصویر زیر باشد و هیچ گونه عددی داخل آن چاپ نشده باشد، نشان دهنده این است که ظرف محصول کاملا قابل بازیافت می باشد. در حالی که اگر عددی در وسط آن نوشته شده باشد، بدین معنا است که تولید کنندگان آن محصول در مراحل ساخت و تولید آن، چه مقدار از بسته بندی محصول را با پسماند های پس از مصرف ساخته اند. 

- علامت حلقه موبیوس ( سه فلش که تصویر مثلثی را تشکیل می دهند)

  • - علامت  e

علامت e یا Estimated Sign از جمله علامت های روی لوازم آرایشی است که وجود آن در بسته بندی همه محصولات الزامی است؛ چرا که به مصرف کننده اطمینان می دهد که میزانی که برای حجم محصول بر حسب گرم یا میلی لیتر در بسته بندی ذکر شده است، صحت دارد. به عنوان نمونه اگر روی بسته بندی یکی از لوازم آرایشی که قصد خرید آن را دارید، حجم محصول را 300 میلی لیتر اعلام کرده باشد و در کنار آن علامت e نیز درج شده باشد یعنی این علامت تضمین می کند که دقیقا به همین مقدار از محصول داخل بسته وجود دارد. به عبارت بهتر، این نماد خیال مصرف کننده را از بابت حجم محصول راحت می نماید. 

 علامت  e

  • - علامت خرگوش روی لوازم آرایشی

اگر از بین علامت های روی لوازم آرایشی، علامت خرگوشی که در حال جهش است را مشاهده کردید، بدین معنا است که کمپانی تولید کننده آن محصول هیچ گونه آزمایشی در فرآیند تولید خود، روی حیوانات انجام نمی دهد و تولیداتش دقیقا براساس استاندارد های تعیین شده توسط ائتلاف اطلاعات مصرف کننده می باشد. در حقیقت انجام آزمایش روی حیوانات که به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده بود، توسط قوانین جدید منع شده و این نماد نشان دهنده رعایت چنین قانون پسندیده ای در محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد.

 علامت خرگوش روی لوازم آرایشی

نماد خرگوش به معنای کرولتی فری بودن آن محصول است. این نماد نشان می دهد که در روند تولید این محصول هیچ حیوانی آسیب ندیده و محصول روی حیوانات تست نشده است. این نماد می تواند چندین شکل داشته باشد:

  • • خرگوش در حال پرش: نماد خرگوش در حال پرش یا Leaping Bunny یک نماد معروف بین المللی است که نشان می دهد سازنده محصول هیچ آزمایشی روی حیوانات انجام نداده و محصول مطابق با استاندارد های اتحادیه اطلاعات مصرف کننده لوازم آرایشی تهیه شده است.
  • • خرگوش صورتی PETA: این نماد از برنامه صدور گواهینامه PETA مخفف People for the Ethical Treating of Animals  به وجود آمده و نشان می دهد که سازنده و عرضه کننده این محصول در هیچ مرحله ای از روند تولید آن هیچگونه آزمایش روی حیوانات انجام نداده است. اگر در کنار کلمه Cruelty Free از واژه Vegan نیز در کنار این نماد استفاده شده باشد، نشان می دهد که محصول از مواد کاملا گیاهی تشکیل شده است.
  • • خرگوش CCF: این نماد توسط یک سازمان مستقل غیرانتفاعی در استرالیا به نام Choose Cruelty Free ارائه می شود و معمولا پایین لوگوی خرگوش عبارت Not Tested On Animals نوشته می شود.

علامت خرگوش روی لوازم آرایشی

برند بادی شاپ از جمله بهترین برندهای خارجی مراقبت پوستی بوده که نام آن به همراه چند برند دیگر در لیست برند های کرولتی فری دیده می شود. محصولات تولید شده در لاین های مختلف بادی شاپ همگی این نماد را روی جلد بسته بندی خود دارند

  • - علامت سیب سلامت

یکی از علامت های اجباری روی لوازم آرایشی که ساخت کشور عزیزمان ایران می باشد، علامت سیب سلامت می باشد. در حقیقت این علامت که در گروه استاندارد های داخلی قرار می گیرد، مجوزی است برای ورود به بازار های داخلی و به همین خاطر است که درج آن روی تمامی بسته بندی های محصولات آرایشی و بهداشتی اجباری است.

علامت سیب سلامت

  • - علامت نقطه ی سبز (Green Dot)

علامت نقطه سبز هم یکی دیگر از علامت های روی لوازم آرایشی است. وجود این علامت به این معنی می باشد که هر موقع محصول تمام شود، کمپانی تولید کننده آن، هزینه بازیافت محصول را بر عهده می گیرد و در روند بازیافت بسته بندی محصولات خود نقش مهمی را ایفا می کند. علامت نقطه سبز برخلاف نام آن، به ندرت پیش می آید که به رنگ سبز باشد و عمدتا سیاه و سفید است.

 علامت نقطه ی سبز (Green Dot)

  • - علامت ساعت شنی

علامت ساعت شنی از دیگر علامت های روی لوازم آرایشی به حساب می آید که طول عمر محصولات را مشخص می کند. با این حال به هیچ عنوان نباید آن را با نماد PAO که پیش تر در رابطه با آن توضیح داده شد، اشتباه گرفت. علامت ساعت شنی بر خلاف نماد PAO که به شما می گوید، پس از باز کردن محصول چه مدت می توانید آن را نگه دارید، نشان می دهد که محصول فقط 30 ماه دوام خواهد داشت، خواه درب محصول باز شود، خواه پلمپ آن در طول این 30 ماه به هیچ عنوان باز نشود.

 علامت ساعت شنی

سوالات متداول در رابطه با علامت های روی لوازم آرایشی
همواره پیرامون نمادها و علامت های روی لوزام آرایشی سوالات و ابهامات زیادی مطرح است که در ادامه به چند مورد از رایج ترین آنها پاسخ داده می شود.

  • - از روی علامت های روی لوازم آرایشی چگونه متوجه تاریخ تولید آن شویم؟

عمدتا روی بسته بندی این محصولات برچسب‌ هایی زده می شوند که این برچسب‌ ها به نام batch code  شناخته شده هستند و می توانند شما را در یافتن تاریخ تولید محصولات کمک نمایند. به عنوان مثال اگر روی بسته بندی یک محصول آرایشی برچسب batch code با اعداد 20120202 باشد، نشان دهنده این است که آن محصول در سال 2012 تولید شده است.

یک محصول آرایشی برچسب batch code

  • - اگر روی بسته بندی محصولی نماد تاریخ انقضاء وجود نداشته باشد، تقلبی است؟

اکثر افراد تصور می کنند تاریخ انقضاء نیز مانند تاریخ تولید باید روی محصول درج شود؛ در غیر این صورت آن محصول یا تقلبی بوده یا قاچاق. که البته این معیار درستی برای تشخیص اصل یا فیک بودن یک محصول نیست، زیرا طبق قوانین اتحادیه اروپا درج تاریخ انقضاء روی بسته بندی محصولات تنها زمانی الزامی است که طول عمر آن محصول که با نماد PAO مشخص می شود کمتر از سه سال باشد.

نماد PAO

  • - در استفاده از لوازم آرایشی باید به تاریخ انقضای درج شده روی آن توجه نمود یا علامت طول عمر آن؟

ممکن است در بسته بندی روی محصولات آرایشی تاریخ انقضاء هم درج شده باشد، اما برای درک طول عمر محصول باید به علامت PAO روی بسته بندی توجه کنید و طبق مدت زمانی که آن علامت مشخص می کند، از محصول خود استفاده نمایید.

نماد PAO

  • - مهم ترین علامت های روی کرم های ضد آفتاب کدام است؟

مهم ترین عبارتی که روی کرم های ضد آفتاب درج می شود، SPF  می باشد که میزان توانایی کرم را برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب نشان می دهد. به عنوان مثال اگر روی یک کرم ضدآفتاب 15 SPF درج شده باشد، به این معنا است که آن کرم می تواند تا 93 درصد از اشعه UVB را مسدود کند. علامت دیگری که ممکن است روی کرم های ضد آفتاب با آن مواجه شوید، علامت دایره ای شکل است که داخل آن عبارت UVA نوشته شده است و به این معنا است که محصول قدرت محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UVA را هم داراست.

UVA نماد

  • - علامت P روی محصولات نشانه چیست؟

علامت P روی محصول مخفف Production Date و نشان دهنده تاریخ تولید آن محصول می باشد. در صورت نبود این نماد می توان از شماره سری ساخت یا بچ نامبر استفاده کرد. بچ نامبر ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی است که روی جلد محصول درج شده است.

betch number نماد

  • - علامت خرگوش در مثلث روی لوازم آرایشی چه مفهومی دارد؟

نماد خرگوش به طور کلی نشان دهنده کرولتی فری بودن است. یعنی برای تولید آن محصول هیچ تست حیوانی انجام نشده و تمام مراحل تولید بدون آزمایش روی حیوانات صورت گرفته است. برند هایی آرایشی کرولتی فری حامی حقوق حیوانات روی جلد بسته بندی محصولات خود از این نماد به طرق مختلف استفاده می کنند.

کرولتی فری cruelty free

سخن پایانی
بسیاری از برند های آرایشی و بهداشتی روی بسته بندی محصول خود دارای نماد ها یا برچسب هایی هستند که اطلاعات مهمی درباره آن محصول به ما نشان می دهد. هرچند الزاما تمامی محصولات دارای این نماد ها نیستند و ممکن است توضیحات را به جای نماد نوشته باشند. بسیاری از نماد ها شکل های مختلفی دارند و دانستن شکل دقیق این نماد ها و فرم های مختلف آن می تواند به شما در شناخت محصول اصل و با کیفیت کمک کند. هم چنین با تشخیص این نشان ها می توان در بازیافت آنها، بهتر عمل کرد و سهمی در حفظ منابع طبیعی محیط زیست مان داشته باشیم.
شما در این بخش با انواع علامت های روی لوازم آرایشی و مفاهیم آنها آشنا شدید. به واسطه آشنایی با هر کدام از علامت های جهانی و مفاهیم شان می توانید در خرید های بعدی خود به راحتی اطلاعات درج شده روی بسته بندی محصول را آنالیز کرده و در نتیجه خرید مطمئن تری داشته باشید. لذا تقاضامندیم هر گونه سوال یا ابهامی پیرامون علامت های روی لوازم آرایشی در ذهن دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
برای خرید محصولات آرایشی و مراقبتی اصل از برند های معتبر و معروف جهانی می توانید از فروشگاه دونا کازمتیک به دو روش حضوری و یا آنلاین خرید نمایید. تمامی محصولات دونا کازمتیک اصل هستند.

نماد های لوازم آرایشی

دیدگاه جدیدی بگذارید

Filtered HTML

  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.

خالی

0 تومان