چگونه نوع پوست مان را تشخیص دهیم و از آن مراقبت کنیم؟

چگونه نوع پوست مان را تشخیص دهیم و از آن مراقبت کنیم؟

تا به حال برای شما پیش آمده است که محصول جدیدی را برای مراقبت از پوست ‌تان امتحان کنید که اصلا فایده ‌ای نداشته باشد یا حتی پوست شما را بد تر کند؟ اگر پاسخ ‌تان مثبت است باید بدانید این اتفاق می ‌تواند به این علت رخ داده باشد که محصول مورد استفاده شما، مناسب نوع پوست‌ تان نیست.
آیا می ‌دانستید که هر یک از انواع پوست، نسبت به محصولات مختلف آرایشی و مراقبت از پوست واکنش متفاوتی نشان می ‌دهند؟
آیا شما از جنس پوست خود برای شروع درمان و رسیدگی ‌های لازم به آن اطلاع دارید؟
آیا می دانید چند نوع پوست وجود دارد؟
احتمالا شما هم شنیده ‌اید که برای زیبایی و مراقبت از پوست باید از محصولاتی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگارند. به خاطر داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست صورت، نسخه ‌ای جادویی و واحد برای همه افراد نیستند (که اگر چنین بود کار خیلی آسان ‌تر می ‌شد). بنابراین مهم است که بدانید چه نوع پوستی دارید تا بیشترین استفاده را از برنامه مراقبت از پوست خود ببرید.
اگر می خواهید پوستی سالم و بی عیب و نقص داشته باشید، شناخت نوع پوست امری ضروری است. در واقع  شناخت انواع پوست به شما این امکان را می دهد که محصولات مناسب را انتخاب کنید و بهترین رژیم مراقبت از پوست را که نتیجه عالی برای پوست تان به ارمغان می آورد را دنبال کنید. متخصصان انواع پوست را به دسته های: خشک، چرب، مختلط، معمولی، مستعد آکنه و حساس تقسیم می کنند و روش های ساده ای را برای تعیین نوع پوست در نظر گرفته اند.

چگونه نوع پوست مان را تشخیص دهیم و از آن مراقبت کنیم؟

پوست یکی از حساس ‌ترین قسمت ‌های ظاهری بدن می باشد و با ایجاد کم ترین شرایط نامطلوب در پوست، تغییرات محسوسی در آن به وجود می آید. از این رو درک درست و توانایی در نگهداری و مراقبت از پوست بسیار مهم و ضروری است.
پوست، لایه ‌ای از بافت بیرونی است که نرم و انعطاف ‌پذیر می ‌باشد و سه عملکرد اصلی: محافظت، تنظیم و احساس را بر عهده دارد. نوع پوست هر فرد توسط ژنتیک تعیین می ‌شود، اما می‌ تواند تحت تأثیر عوامل خارجی مانند آب و هوا، روش ‌های پاکسازی و آلاینده ‌های موجود در هوا دستخوش تغییراتی شود، همچنین انواع پوست نیز در طول زمان تغییر می ‌کنند. در مجموع ارزیابی نوع پوست، کلید ایجاد استراتژی‌ های مؤثر مراقبت از پوست است. 
برای شناخت انواع پوست ابتدا باید تمام چیز هایی را که قبلا شنیده ‌اید فراموش کنید؛ حرف‌ هایی که آرایشگر تان بیان کرده، حرف ‌هایی که در شبکه ‌های اجتماعی خواندید یا حرف ‌هایی که دوست قدیمی ‌تان به شما گفته است را فراموش کنید. چرا که احتمالا با این حرف ‌ها شما را گیج کرده یا فقط برای فروش محصولات ‌شان تبلیغ کرده ‌اند. پس با ما همراه باشید تا در این مطلب شما را با راهکار های تشخیص و شناخت پوست و روش مراقبت متناسب با نوع پوست خود بیشتر آشنا کنیم.

چگونه نوع پوست مان را تشخیص دهیم و از آن مراقبت کنیم؟

چرا لازم است با انواع پوست آشنا شوید؟
بعضاً برای شما پیش آمده که دوست شما از کرم مرطوب کننده یا ضد آفتابی با کیفیت عالی استفاده می کند و به اصطلاح کرم بر روی پوستش به خوبی نشسته است و ایجاد براقی یا ماسیدگی نکرده است، اما زمانیکه شما از آن کرم استفاده می کنید پوست شما دچار خشکی و کشیدگی و یا برعکس دچار چرب شدن پوست و حتی ایجاد جوش می شوید. علت این اتفاق همان "نوع پوست" متفاوت شما با سایرین است. پوست دارای انواع مختلفی است و جنس پوستی هر شخص ممکن است با شخص دیگری تفاوت داشته باشد. تشخیص نوع پوست اولین قدم برای تهیه و مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد. همچنین با آشنایی علائم انواع پوست و تشخیص نوع پوست خود می توانید بیماری هایی که برای نوع پوست شما امکان وقوع دارند را بشناسید و راحت تر آنها را درمان کنید.
رفع مشکلات پوستی و مراقبت از پوست، دغدغه جهانی است. در سراسر دنیا افراد زیادی را می بینید که برای زیبایی پوست خود، هزینه های هنگفتی می ‌پردازند. پوست مهمترین سد محافظتی بین اعضای داخلی و محیط خارجی است. هر گونه آسیب به پوست، می‌ تواند سلامت عمومی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بیشتر افراد پوست را به عنوان یک عامل زیبایی در نظر می‌ گیرند و فواید دیگر آن را نمی‌ بینند. درمیان بخش‌ های مختلف پوست، پوست صورت اهمیت ویژه‌ ای دارد. اغلب افراد به دنبال راهکار هایی برای مراقبت از پوست صورت خود هستند. از این رو باید بدانیم که پوست ما دقیقا چه نوعی دارد و چه روش‌ هایی برای مراقبت از آن نیاز است؟
برای داشتن مؤثر ترین برنامه مراقبت از پوست، اطلاع از نوع پوست‌ تان اهمیت شایانی دارد. امروزه تنوع بالایی در محصولات مراقبت پوست وجود دارد که تنها در صورتی برای شما کارایی دارند که از محصول مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.
اگر نوع پوست خود را اشتباه تشخیص دهید و از محصول نامناسبی استفاده کنید، وضعیت پوست شما بد تر خواهد شد و ممکن است منجر به ایجاد سوزش، چربی اضافی و جوش روی پوست ‌تان شده یا باعث خشکی پوست و در نهایت بروز چین و چروک روی پوست ‌تان شود.

چرا لازم است با انواع پوست آشنا شوید؟

پوست صورت در اشخاص مختلف نوع های مختلفی داشته  و لزوم شناخت آن برای مراقبت از پوست و انتخاب کرم و لوازم آرایشی یا رژیم غذایی مناسب برای پوستتان بسیار اهمیت دارد. لازم به ذکر است پوست صورت افراد در طول حیات شان تغییر کرده و ممکن است در سنین نوجوانی بطور مثال پوست خشک داشته و در میانسالی پوست آنها چرب و در هنگام سنین کهنسالی مجددا نوع جنس پوست آنها تغییر کند و یا بر اثر درمان ها و استفاده از لوازم آرایشی مختلف دچار تغییراتی گردد.
از عوامل تاثیر گذار روی پوست می توان به ژنتیک و ارثی بودن که مهمترین عامل تعیین کننده نوع پوست است ، اشاره داشت. همچنین تغییر آب و هوا و ورود به یک محیط جدید ، امکان تغییر نوع پوست و شاید بهتر شدن آن را نیز دارد. از طرف دیگر اختلالات هورمونی در مراحل مختلف زندگی نظیر دوران بارداری و یا مصرف دارو های خاص نظیر قرص ضد بارداری می تواند روی پوست تاثیر منفی بگذارد و آن را دچار خشکی یا آکنه نماید. ناگفته نماند رژیم غذایی نامناسب و استفاده از محصولات پوستی نامناسب نیز تعادل پوستی را بر هم می زند. درواقع با تغذیه مناسب می‌ توانید پوست‌ های چرب یا خیلی خشک را به یک پوست معمولی تبدیل کنید. دانستن انواع پوست و نوع آن به شما این آگاهی را می دهد که چطور با جوش صورت و آکنه و خشکی پوست و پاکسازی پوست برخورد کنید.

چرا لازم است با انواع پوست آشنا شوید؟

پوست وسیع‌ ترین اندام و مهم‌ ترین عضوی است که وظیفه حفاظت از بخش‌ های داخلی بدن را برعهده دارد. به علاوه، سلامت پوست به شکل قابل توجهی در زیبایی ظاهری و اعتماد به ‌نفس فرد تاثیرگذار است. آشنایی با نوع پوست، نخستین گام در مسیر انجام مراقبت‌ های لازم و به‌ کارگیری روتین مناسب برای داشتن پوستی سالم است. در واقع، هر فردی بسته به نوع پوست خود و ماهیت منحصر به‌فرد آن باید راهکار ها و روش‌ های متفاوتی را برای تامین سلامت پوست به‌ کار گیرد. در این مطلب، قصد داریم شما را با انواع پوست و ابتدایی ‌ترین روش ‌های تامین سلامت آن آشنا کنیم.
اما چگونه می توان نوع پوست خود را تشخیص داد؟ ما در این مقاله برای پاسخ به سوالات شما در مورد تشخیص نوع پوست تان مطالبی تهیه کردیم تا به راحتی بتوانید با تشخیص نوع پوست خود، کرم و محصولات روتین روزانه مناسب خود را تهیه نمائید و با مصرف آنها آسیبی به پوست خود نرسانید.

چرا لازم است با انواع پوست آشنا شوید؟

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
با این که همه پوست‌ ها از سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده‌ اند اما میزان ترشح غدد چربی در هر کدام از این نوع پوست‌ ها متفاوت است. پوست انسان تحت تاثیر اولین و مهمترین عامل که همان عوامل ژنتیکی هستند، تعیین می شود و هیچ فردی نمی تواند نوع پوست خود را انتخاب کند. برای اینکه پوستی سالم و زیبا داشته باشید، باید یک برنامه روزانه و مشخصی را برای خود تعیین و مطابق با آن از پوست خود مراقبت کنید.
موارد تاثیرگذار در تعیین نوع پوست، نوع پوست شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • • چقدر آب در پوست شما وجود دارد که بر راحتی و قابلیت ارتجاعی آن تأثیر می گذارد.(رطوبت رسانی)
  • • چقدر روغنی است که روی نرمی آن تاثیر می گذارد.( ترشح چربی)
  • • چقدر حساس است.( میزان حساسیت)

این 3 معیار جهت تشخیص نوع پوست، جزء آسان ترین و پایه ای ترین معیارهای قابل قبول هستند.  چربی پوست، رطوبت و حساسیت پوست می توانند مدل های مختلفی از نوع پوست را برای افراد ایجاد کنند.
انواع پوست شامل 5 دسته کلی می باشد که شامل موارد زیر می باشند:

  • • پوست نرمال (معمولی)
  • • پوست خشک
  • • پوست چرب 
  • • پوست مختلط (ترکیبی)
  • • پوست حساس (تحریک پذیر)

که این انواع پوست ها را می توانید بر روی کرم های ضد آفتاب، مرطوب کننده و شوینده ها نیز مشاهده کنید. مثلا کرم ضد آفتاب مخصوص پوست چرب، تونر پوست خشک، پن پوست حساس و... ؛ هر کدام از این نوع مراقبت های مخصوص و ویژه ای دارند که باید به درستی انجام شوند.
مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش، لک و پیس و... بر اثر بی توجهی به پوست و مراقبت نکردن به وجود می آیند و عوامل ژنتیکی هیچ گونه دخالتی در به وجود آمدن این نوع مشکلات ندارند. مراقبت های روزانه به میزان بسیار زیادی باعث درمان این مشکلات و زیبایی و سلامتی پوست می شوند.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

در وهله اول باید بدانید که تشخیص دقیق نوع پوست، فقط زیر نظر پزشک متخصص امکان پذیر است اما می توانید با روشی که می‌ گوییم، تا حدی از نوع پوست خود، آگاه شوید. با این روش ساده، نوع پوست خود را شناسایی کنید:

  • • قدم اول: ابتدا پوست ‌تان را با پاک ‌کننده‌های ملایم کاملا تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.
  • • قدم دوم: پوست‌ تان را با حوله‌ ای نرم (به‌ طوری که آن را به ‌آرامی روی پوست خود بگذارید و بردارید) خشک کنید. از مصرف هرگونه مرطوب‌ کننده یا سرم پوست اجتناب کنید. اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعی خود برگردد.
  • • قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید (در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید). یک ساعت منتظر بمانید تا غدد چربی زیر پوستی فعال شوند و سلول ‌های شاخی مرده پوست، ریزش کنند. هر دقیقه تقریبا سی هزار سلول مرده از پوست ریزش می ‌کند. در این یک ساعت، از هیچ مرطوب کننده و کرمی استفاده نکنید. بعد از یک ساعت، بینی و پیشانی خود را که به منطقهT  شکل صورت، معروف است، با یک دستمال، تمیز کنید. در هر یک سانتی متر مربع از پوست، حدودا 100 عدد غده چربی حضور دارند. این غدد در ناحیه پیشانی و بینی، به حداکثر تعداد خود می ‌رسند. چیزی حدود 400 تا 900 عدد در هر سانتی متر مربع، به همین دلیل برای تست پوست چرب باید از ناحیه T شکل صورت استفاده کرد. بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.

نوع پوست یک ساعت بعد از شست‌وشوی صورت:

  • • نوع پوست شما معمولی است اگر، هیچکدام از علائم بالا را روی صورت خود مشاهده نکرده ‌اید.
  • • نوع پوست شما خشک است اگر، دچار خارش، کشیدگی و پوسته پوسته شدن شده ‌اید.
  • • نوع پوست شما چرب است اگر، پوست شما چرب شده و برق می ‌زند. در ناحیهT  صورت، چربی بیشتر خودش را نشان می ‌دهد.
  • • نوع پوست شما مختلط است اگر، ناحیهT  صورت شما چرب و سایر نواحی صورت خشک باشد.
  • • نوع پوست شما حساس است اگر، پوست شما گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب می ‌شود.

اکنون که متوجه شدید چگونه باید نوع پوست خود را تشخیص دهید، زمان آن رسیده است تا در مورد خصوصیات انواع پوست بیشتر بدانید تا بهترین روش را برای مراقبت‌ های پوستی خود انتخاب کنید.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

به علت فعالیت بالای غده‌ های چربی در نوجوانان و افراد زیر 20 سال، این افراد پوست چرب ‌تری دارند. افراد از اواخر دهه 20 تا اوایل دهه 30 زندگی خود معمولا دارای پوست مختلط هستند. از اواخر دهه 30 زندگی به بعد، پوست به سمت خشک ‌تر شدن می ‌رود؛ زیرا با بالا رفتن سن، پوست توانایی تولید چربی و حفظ رطوبت را از دست می ‌دهد. البته این موضوع یک قانون قطعی و دقیق نیست.
برای داشتن پوستی زیبا و بدون هرگونه مشکل پوستی، دانستن اطلاعات لازم در رابطه با انواع پوست و راه های مراقبت از آن  بسیار مهم و حائز اهمیت است. یکی از فاکتور های مهم در زیبایی چهره، داشتن پوستی سالم و به دور از هرگونه مشکلات پوستی است. برای داشتن پوستی سالم  باید انواع پوست و راه های مراقبت از آن را شناسایی کنید و مطابق با آن مراقبت های لازم را انجام دهید. برای مراقبت از پوست راه های زیادی وجود دارد، به طور مثال استفاده از کرم های مرطوب کننده، انواع کرم های ویتامینه، ماسک های طبیعی و... باعث شادابی و سلامت پوستی می شوند. در ادامه ویژگی های هر نوع پوست به همراه مراقبت های لازم را برای شما بررسی می کنیم پس با ما همراه باشید.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

انواع پوست
معیار های متفاوتی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می شود. بعنوان مثال طبقه بندی  فیتزپاتریک که در سال 1975 معرفی شد بر اساس رنگ پوست و واکنش آن در برابر نور آفتاب طبقه بندی می شود که به منظور تعیین نوع مناسب فاکتور محافظتی در برابر آفتاب یا پیش بینی خطر سرطان پوست استفاده می گردد. اما از نظر زیبایی، پوست ها از نوع واکنش شان نسبت به دمای محیط و همچنین با میزان چربی، آبرسانی، سطح حساسیت و تعرق افراد دسته بندی های گوناگونی می شوند که مهم ترین و شایع ترین آنها پوست های معمولی، خشک، چرب، مختلط و نوع دیگر نیز پوست های حساس و واکنش گرا بوده که کمی با دسته های قبلی متفاوت است.
بنابراین هر نوع پوست ویژگی های خاص خود را داشته و نیاز به مراقبت های متفاوتی است و اگرچه نوع پوست ژنتیکی است اما تحت تاثیر عوامل دیگر می تواند در اثر گذشت زمان و یا افزایش سن تغییر کند. البته پوست صورت از نظر رنگ نیز به دسته های مختلفی مانند روشن، سبزه و تیره تقسیم بندی می شود که در اینجا این نوع دسته بندی مد نظر ما نبوده و بیشتر جنس آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
نوع پوست بر اساس ژنتیک تعیین می شود اما عواملی مثل تغییرات هورمونی، آب و هوا، محصولات پوستی و ابتلا به بیماری ها نیز می تواند در تغییر یا تشدید نوع پوست تأثیر گذار باشد. پوست در افراد مختلف خصوصیات متفاوت و در نتیجه نیاز به مراقبت ‌های متفاوت دارد که در اینجا به شما کمک می ‌کنیم نوع پوست خود و راه‌ های مراقبت از آن را بهتر بشناسید.

انواع پوست

  • - پوست نرمال (معمولی Normal skin)

اگر شما نه احساس خشکی و نه چربی در پوست خود می‌ کنید باید بگویم شما یکی از خوش شانس ‌ترین افراد هستید، چرا که داشتن پوستی با این خصوصیات و یا همان پوست معمولی آرزوی بسیاری از افراد است. این نوع پوست نه چرب است و نه خشک؛ پوست معمولی به ندرت چرب می ‌شود و اگر این اتفاق بیافتد به راحتی می ‌توان این چربی را از بین برد. در مورد اندازه منافذ پوست معمولی باید گفت که این نوع پوست منافذ کوچکی دارد که به راحتی دیده نمی ‌شوند و به ندرت باز و برجسته خواهند شد. پوست معمولی معمولا به ندرت براق می ‌شود و همچنین کم تر مات یا پوست پوست می ‌شود. افراد با پوست معمولی اغلب خطوط چین و چروک صورت‌ شان کم است و رنگ پوست نواحی مختلف صورت ‌شان یکسان و بدون لک و جوش است.
اگر پوست معمولی دارید، بسیار خوش شانس هستید. پوست زیبا و ضخیم است، به زیبایی بالغ می شود و پیری زود رس ندارد. مشکلات کم تری دارد و مراقبت از آن آسان است.

پوست نرمال (معمولی Normal skin)

اگر نوع پوست شما معمولی است اما گاهی جوش صورت یا دانه‌ های زیر پوستی دارید نگران نشوید، نوع پوست شما تغییر نکرده است. با استفاده از محصولات پوست مناسب و عادت ‌های صحیح مراقبت از پوست، ظاهر پوست شما پس از مدتی دوباره به حالت عادی برمی ‌گردد و در آینده حتی درخشان ‌تر و سالم ‌تر از قبل خواهد شد. داشتن پوست معمولی به معنی داشتن پوست بی ‌نقص نیست؛ حتی پوست نرمال هم بعضی اوقات جوش می‌ زند، دچار خشکی می‌شود یا مشکلات پوستی دیگری پیدا می‌ کند. پوست در طول زمان نیز دچار تغییر می ‌شود؛ به این معنی که کسانی که در حال حاضر بهترین پوست را دارند ممکن است در آینده و در شرایط متفاوت زندگی مثل بارداری، یائسگی و آفتاب گرفتن دچار مشکلات پوستی رایج، پیری پوست و چین و چروک پوست صورت شوند. اگر میزان هورمون‌ های شما به هر دلیلی تغییر کند، یا از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنید که پوست شما به آنها حساسیت داشته باشد، ممکن است دچار آکنه و جوش صورت هورمونی شوید.
آقایان و خانم ‌هایی که نوع پوست‌ شان معمولی است، باید از انواعی از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند که پوست‌ شان را زیاد چرب نکند و همچنین از محصولاتی که پوست ‌شان را خشک می‌ کند به شدت دوری کنند. اگر شما به خوبی از پوست خوب مراقبت کنید، یعنی همیشه به صورت روزمره پوست خود را با استفاده از محصولات پاک کننده صورت تمیز کنید، از نرم کننده و آبرسان مناسب و البته کرم ضد آفتاب استفاده کنید، لزومی ندارد که نگران مشکلات پوستی باشید. علت داشتن پوست معمولی، ژن‌ ها یکی از علت‌ های اصلی داشتن پوست معمولی هستند و البته اینکه شما آدم خوش ‌شانسی هستید.

پوست نرمال (معمولی Normal skin)

نشانه های ظاهری پوست نرمال: پوست معمولی یکی از انواع پوست است که میزان چربی و رطوبت متعادلی دارد. پوستی ایده‌آل است و در هنگام لمس با طراوت و تازه می‌ باشد. پوست معمولی با گذشت زمان تمایل به خشک شدن دارد، در نتیجه برای خوب ماندن مانند سایر پوست‌ ها نیاز به مراقبت دارد. پوست نرمال نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. چراکه تولید چربی وpH  آن متعادل و گردش خون خوبی دارد. نشانه ‌های ظاهری یک پوست نرمال شامل موارد زیر است:

  • • بافت صاف و نرم و دارای قابلیت کشسانی
  • • منافذ ظریف و ریز پوست
  • • بدون حساسیت های شدید و التهاب پوستی
  • • بدون لک
  • • نبود چین ‌و چروک و یا به تعداد کم (صاف و یکدست)
  • • نه چرب است و نه خشک

نشانه های ظاهری پوست نرمال

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست معمولی: علی رغم اینکه پوست معمولی هیچ مشکل خاصی ندارد ، اما باز هم نیاز به مراقبت دارد.

  • • آبرسانی: اگر در طول روز به اندازه کافی آب ننوشید، ممکن است پوست شما خشک و پوسته ‌پوسته شود. همچنین این مساله می ‌تواند منجر به تولید بیش از حد چربی پوست شود.
  • • استفاده از ضد آفتاب: ضد آفتاب برای حفظ سلامت پوست ضروری است. قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب می ‌تواند پوست شما را خشک کند و باعث ایجاد چین ‌و چروک و لکه‌ های تیره شود. برای جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست، ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید.
  • • استفاده از مرطوب ‌کننده: مرطوب ‌کننده ‌ها برای هر نوع پوستی ضروری هستند. آنها پوست را مرطوب نگه می‌ دارند و از تولید بیش از حد چربی پوست جلوگیری می ‌کنند.
  • • پاک کردن آرایش خود قبل از خواب: آرایش می‌ تواند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به شکستگی آن شود.
  • • شستشو صورت قبل از خواب: حتی اگر آرایش نمی ‌کنید، هر شب قبل از خواب صورت خود را بشویید. زیرا آلودگی و باکتری ‌های موجود در محیط باعث مسدود شدن منافذ پوست می ‌شوند.

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست معمولی

حتی برای یک پوست نرمال نیز نیاز است که شما اصول مراقبت از پوست را به صورت روتین انجام دهید؛ برای روتین روزانه این دسته از پوست ها می توانند از محصولات پوستی استفاده کنند که بر روی بسته بندی آنها نوشته شده باشد پوست نرمال تا خشک، نرمال و یا انواع پوست؛ این اصول عبارتند از:

  • • دوری از آفتاب و استفاده مکرر از ضد آفتاب‌ ها
  • • شستشوی صورت با آب و شوینده ملایم در طول روز، پرهیز از شستشو بوسیله آب خیلی گرم
  • • استفاده از مرطوب کننده‌ های ملایم و مناسب
  • • مصرف آب آشامیدنی در طول روز باعث شادابی این نوع پوست می گردد.
  • • استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه در هر فصل
  • • استفاده از محصولات مراقبتی پوست نظیر پاک کننده ملایم، تونر، مرطوب کننده، کرم دور چشم و کرم ضد آفتاب هم از راهکار های دیگر مراقبت از پوست نرمال بوده تا ملایمت و نرمی خود را حفظ کرده و از آسیب هایی نظیر اشعه های نور خورشید یا خشکی پوست جلوگیری بعمل آید. البته مصرف ماسک ها و لایه بردار ها به صورت هفته ای برای از بین بردن سلول های مرده و پاکسازی پوست می تواند به عنوان یک روتین مراقبتی پوست نرمال محسوب شود.

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست معمولی

  • - پوست خشک

وقتی به پوست خشک نگاه می کنید مات، خاکستری و کدر است و براق نیست. اثری از آکنه نیست. منافذ خیلی کوچک و یا منفذی دیده نمی ‌شود. سن پوست با سن فرد هم خوانی ندارد، در واقع سن پوستی از سن شناسنامه‌ ای فرد بیشتر است به علت کم آبی گاهی چین و چروک دیده می ‌شود. معمولاً بعد از شستشو از کشش و خارش شکایت دارند و با استفاده از مرطوب کننده‌ ها احساس بهتری دارند. پوست خشک بیماری نیست اما به علت ایجاد علائم ناخوشایند و احتمال بیشتر بروز چین و چروک بسیار مورد توجه است. 
اگر پوست خشک داشته باشید حتما بسیاری از مواقع احساس کشیدگی در پوست خود خواهید داشت. همین‌ طور ممکن است شاهد لک‌ های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست‌ تان در نواحی مختلف باشید. کسانی که پوست خشک دارند معمولا منافذ پوست ‌شان به راحتی دیده نمی ‌شود و معمولا زود تر از دیگران دچار چین و چروک صورت، حساسیت و خارش پوست می ‌شوند.
علت خشکی پوست می‌ تواند عوامل زیادی باشد. برای بعضی از افراد پوست خشک می‌ تواند ارثی باشد. اختلالات ژنتیکی می ‌تواند بر روی میزان ترشح چربی از غدد چربی پوست تاثیر بگذارد. مواردی از خشکی پوست به شکل وارثتی است و به نام ایکتیوز خوانده می‌ شود و از جمله بیماری ‌های آزار دهنده پوستی به شمار می ‌آید. چربی طبیعی پوست با نام انگلیسی سوبم (Sebum) وظیفه نرمی و انعطاف پذیری پوست را برعهده دارد. احساس کشیدگی پوست خشک یا ویژگی ‌ها و علائم دیگر انواع پوست فقط محدود به صورت نمی‌ شود و در کل بدن می‌ تواند پخش شود. هنگامی که شرایط آب و هوایی، تغذیه یا رفتار با پوست تغییر می‌ کند پوست صورت و بدن علائم خشکی را نشان می ‌دهد. خشکی پشت دست یکی از نشانه ‌های آزار دهنده خشکی پوست است. 

پوست خشک

پوست خشک چربی کم تری تولید می کند و شادابی ندارد. در بسیاری از موارد خشکی پوست در اثر عواملی مانند: ژن، افزایش سن یا تغییرات هورمونی، تغییر آب و هوا، رطوبت کم هوا، حمام و دوش آب گرم و طولانی، مواد تشکیل دهنده صابون، لوازم آرایشی یا پاک کننده، دارو ها و اشعه ماوراء بنفش (UV)  از تخت های برنزه ایجاد می شود. با این حال، برای بعضی افراد ممکنه بیشتر رخ دهد و حتی یک بیماری مادام العمر باشد. از آنجایی که پوست خشک می تواند ترک بخورد و آن را بیشتر در معرض باکتری قرار دهد، ممکن است باعث سایر اختلالات پوستی مانند اگزما شود یا اگر به درستی مدیریت نشود، مستعد ابتلا به عفونت است. اگزما و خارش پوست صورت و بدن می‌ تواند از عوارض پوست خشک باشد که در تمام سنین ظاهر می‌ شود.
علائم و نشانه ‌های پوست خشک ممکنه بسته به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامت یا علت آنها متفاوت باشد. به طور کلی با احساس سفتی و زبری مشخص می شود. همچنین ممکن است رنگ خاکستری به همراه داشته باشد و پوسته شدن پوست، خارش، قرمزی و ترک های کوچک ایجاد شود. ترک ‌خوردگی پوست معمولاً در پوست ‌های بسیار خشک مشاهده می‌ شود و ترک‌ های کوچکی را ایجاد می ‌کند که در موارد جدی ‌تر ممکنه عمیق‌ تر و حتی خونریزی کند. معمولاً دارای خطوط برجسته در اطراف چشم و دهان، پشت دست ها، بازو ها و پا های شما باشد.
پوست آتوپیک یک بیماری پوستی است که با خشکی پوست مشخص می شود که منجر به پوسته پوسته شدن و تحریک و علائم ناراحت کننده مانند خارش می شود. علت اصلی، استعداد ژنتیکی است، اگرچه عوامل دیگری نیز ممکن است باعث بروز آن یا تشدید بیماری شوند، که ممکن است محیطی، آلرژیک، مرتبط با غذا و حتی برخی لباس‌ ها باشد.
توجه به این نکته نیز مهم است که بین پوست خشک و پوست دِهیدراته تفاوت وجود دارد. پوست خشک، یکی از انواع پوست است که به علت فقدان تولید چربی به وجود می‌ آید اما پوست دِهیدراته به دلیل کمبود آب، شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی یا ننوشیدن آب کافی، یک وضعیت موقت پوستی است.

پوست خشک

اهمیت نرم کننده و آبرسان برای پوست خشک: کرم نرم کننده ‌ای برای پوست خشک انتخاب کنید که طراوت و شادابی پوست را به آن بازگرداند. کرم نرم کننده مخصوص پوست خشک باید دارای مواد مغذی و آبرسان باشد تا رطوبت از دست رفته پوست را جبران کند. به طور مرتب صبح و شب کرم خود را بر روی پوست تمیز استفاده کنید تا میزان رطوبت پوست را کنترل کنید. بسیار مهم است که عادت روزمره مراقبت از پوست ثابت داشته باشید و آن را حفظ کنید.
از محصولات آرایشی و بهداشتی ملایم برای پاک کردن پوست استفاده کنید. از محصولات دارای الکل و عطر و اسانس دوری کنید چرا که پوست را به شدت خشک و تحریک می‌ کنند. محصولات دارای صابون می‌ توانند پوست شما را به شدت خشک کنند. سعی کنید بهترین شامپو بدن برای پوست خشک و پن غیرصابونی را جایگزین مایع صابون و صابون حمام کنید. سعی کنید هنگام کار با مواد تمیز کننده حتما از دستکش استفاده کیند. کرم، روغن و پماد عملکرد بهتری در پوست خشک نسبت به لوسیون ‌ها دارند. اگر آب و هوای محل زندگی شما گرم و خشک یا سرد و خشک است از دستگاه بخار و رطوبت ساز خانگی در تمام فصول استفاده کنید.

اهمیت نرم کننده و آبرسان برای پوست خشک

نشانه های ظاهری پوست خشک: 

  • • منافذ تقریبا نامرئی
  • • چهره ای کدر و خشن و ظاهر زبر پوست
  • • قرمزی و التهاب پوست به ویژه روی گونه ‌ها و تکه های قرمز
  • • پوست کم تر الاستیک
  • • ظاهر چروکیده و بی ‌آب پوست و خطوط قابل مشاهده بیشتر (خطوط ریز چین و چروک)
  • • احساس کشیدگی پوست به ویژه بعد از حمام و شستشو و شنا (احساس کشش و سفتی پوست)
  • • خارش و قرمزی
  • • پوسته ‌ریزی متوسط تا شدید پوست (پوسته پوسته شدن)
  • • شیار و ترک پوستی که گاهی با خونریزی همراه است
  • • بافت ناهموار
  • • تناژ این جنس پوست، نسبتاً کسل کننده، شکننده و بسیار مستعد تحریک است.
  • • پوست خشک، ممکن است قرمز و در لمس خشن باشد.
  • • نوع پوست خشک، منافذ باز ندارد و می تواند جوش سرسیاه و قرمز ایجاد کند.

نشانه های ظاهری پوست خشک

علت پوست خشک:

  1. 1- کم بودن ارثی آب در لایه شاخی پوست
  2. 2- زیاد بودن (Turn over ریزش و تولید) اپیدرم
  3. 3- آسیب لایه محافظ شاخی پوست به علت آفتاب و…
  4. 4- تعریق و از دست رفتن آب بدن
  5. 5- نبود رطوبت کافی در پوست

علل عمومی پوست خشک
عوامل خارجی:

  • • عوامل اقلیمی نظیر آب و هوا
  • • دستگاه ‌های تهویه مرکزی و کولر ها
  • • دوش آب گرم و حمام ‌های داغ و سونا و بخور
  • • صابون‌ های قلیایی و نامناسب
  • • استفاده نکردن از ضد آفتاب

عوامل درونی که عبارتند از انواع بیماری‌ های پوستی با منشأ ژنتیک و یا خود ایمنی:

  • • پسوریازیس
  • • هیپوتیروئیدیسم (کم کاری غده تیروئید)
  • • دارو ها (اکوتان – دارو های ocp  – ترتینوئین – دارو های مدر – آنتی هیستامین ‌ها) کافیئن و مصرف الکل
  • • دهیدراتاسیون به دنبال اسهال و استفراغ شدید

فاکتور های خطر:

  • • سن: افزایش سن خشکی پوست را افزایش می ‌دهد.
  • • جنس: با افزایش سن احتمال از دست دادن رطوبت آقایان بسیار کم تر از خانم ‌ها می‌ باشد در حالی که خانم ‌ها در سنین یائسگی به طور ناگهانی عوامل هورمونی تخمدان و غدد فوق کلیه محرک ساخت و ساز چربی را از دست می ‌دهند که باعث ایجاد خشکی ناگهانی می ‌شود و این خشکی ناگهانی در آقایان به صورت طبیعی هرگز به وجود نمی ‌آید.
  • • تابش آفتاب: تابش آفتاب نیز تاحدودی خطرناک است.

علت پوست خشک

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست خشک:

  • • دوش و حمام کوتاه تری داشته باشید، حمام کردن با آب ولرم به مدت 10 تا 15 دقیقه  
  • • استحمام یک روز درمیان بجای هر روز و استفاده از حوله های نرم و لطیف و همچنین عدم استفاده از آب خیلی داغ در حمام نیز برای کم تر کردن خشکی پوست صورت توصیه می گردد.
  • • استفاده از مرطوب کننده و کرم های ویتامینه پس از خروج از حمام
  • • استفاده از صابون های مخصوص برای شستشوی پوست خشک و شوینده های ملایم مناسب پوست خشک 
  • • از صابون ها یا پاک کننده های ملایم استفاده کنید. از صابون های دئودورانت خودداری کنید.
  • • هنگام حمام کردن یا خشک کردن، اسکراب نکنید.
  • • بلافاصله پس از حمام کردن، از مرطوب کننده استفاده کنید. پماد ها و کرم‌ ها ممکن است بهتر است از لوسیون‌ ها برای پوست خشک عمل کنند. در صورت نیاز در طول روز دوباره استفاده کنید.
  • • از یک مرطوب کننده استفاده کنید، استفاده از کرم مرطوب‌ کننده مخصوص پوست‌ های خشک و کدر در صبح و شب بسیار مهم است تا آن را شاداب نگه دارد و سطح آبرسانی مورد نیاز را به آن بدهد و اجازه ندهید دمای داخل خانه خیلی گرم شود. به طور مرتب پوست خود را مرطوب کنید تا نرم و لطیف شود.
  • • هنگام استفاده از مواد شوینده، حلال ها یا مواد شوینده خانگی از دستکش استفاده کنید.
  • • این افراد باید مقدار زیادی آب در طول فعالیت روزانه بنوشند و در صورت نیاز گاهی ویتامین ‌ها را مصرف کنند.
  • • استفاده از پاک کننده مناسب پوست خشک (شیر پاک ‌کن و تونر یا پن ‌های کرم‌ دار)
  • • استفاده از آبرسان دور چشم
  • • استفاده از رطوبت رسان ‌های قوی مناسب خشک پوست
  • • دوری از عوامل خشک کننده محیطی
  • • استفاده درست از ضد آفتاب
  • • استفاده از جلسات آبرسانی
  • • استفاده از روغن آرگان در صورتی که به آن حساسیت نداشته باشید مناسب است. روغن آرگان حاوی انواع ویتامین‌های مورد نیاز پوست است و جذب سریعی دارد. این روغن با توجه به امگا 6 و 9 که دارد، در مراقبت از پوست ‌های خشک، فوق العاده عمل می‌ کند.
  • • تغذیه مناسب برای پوست ‌های خشک شامل: بلوبری، هویج، گوجه فرنگی، نخود فرنگی، عدس، لوبیا و غذا های حاوی اسید های چرب امگا 3 همچون ماهی قزل آلاست.
  • • برای خشکی موضعی و درمان آن می توان از پارافین تراپی استفاده کرد که در مورد پوست های خشک بخوبی تاثیرگذار است.

علل عمومی پوست خشک

روتین روزانه پوست خشک، شامل تونر برای آبرسانی، مرطوب کننده، کرم ضد آفتاب، کرم آبرسان مخصوص دور چشم، شوینده می باشد که باید همگی مخصوص پوست خشک باشند. استفاده از کرم های مرطوب کننده که دارای کمی چربی و نرم کننده نظیر روغن نارگیل یا آلوئه ورا می باشند. البته استفاده از وازلین و لانولین هم به عنوان یک لایه محافظتی روی پوست بوده و از خشک شدن پوست در اثر از دست دادن آب جلوگیری می کنند. بدین ترتیب ترکیبات حاوی وازلین ، لانولین و گلیسیرین به مرطوب ماندن پوست خشک کمک بسزایی می کند. افراد با پوست خشک باید از محصولات پوستی استفاده کنند که بر روی آنها نوشته باشد پوست خشک، پوست خشک و خیلی خشک، پوست نرمال تا خشک؛ شوینده های مورد استفاده بهتر است کرم دار باشند که قدرت نرم کنندگی و آبرسانی بالاتری دارند. لازم به توضیح است که روتین پوست چرب باید شامل ترکیبات ملایم و تسکین دهنده محصولات مراقبت از پوست و آبرسان نظیر سرامید ها باشد تا به حفظ سد رطوبتی محافظ پوست کمک کند. از سوی دیگر این محصولات باید غیر معطر ، بدون الکل و غیر کومدون زا باشد تا از ایجاد حساسیت پوستی جلوگیری شود.

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست خشک

  • - پوست چرب

برخی از افراد زمانی که به حمام می روند و صورت خود را شستشو می دهند، ولی بعد از حمام هم هنوز احساس می کنند صورت آنها به خوبی شسته نشده و زیاد تمیز نیست، باید بدانند که آنها دارای جنس پوست چرب می باشند؛ هنگامی که به آینه نگاه می ‌کنید اگر در پوست تان درخشش می ‌بینید و یا روی آن حس چربی دارید پوست شما چرب است. این نوع پوست نتیجه تولید بیش از حد سبوم (اسید های چرب آزاد) و روغن طبیعی پوست است. پوست چرب اغلب براق به نظر می ‌رسد و در لمس، چرب یا نرم است. کسانی که پوست چرب دارند بیشتر احتمال دارد جوش‌ ها را تجربه کنند، زیرا این چربی اضافی اغلب با ذرات معلق در هوا ترکیب می ‌شوند و منافذ را مسدود می ‌کنند و باعث ایجاد آکنه می‌ شوند.
در این حالت پوست شما براق است و مقدار زیادی چربی روی صورت، بینی، شانه ‌ها و پشت ‌تان وجود دارد. شما ممکن است بعد از ظهر ها، هنگامی ‌که تولید چربی در اوج خود است، احساس کنید باید دوباره صورت خود را بشویید. در این حالت، منافذ پوست بزرگ ترند یا آسان ‌تر مسدود می ‌شوند و بعد از مدتی به جوش سر سیاه یا جوش سر سفید، جوش‌ های قرمز التهابی یا آکنه ‌های کیست ‌مانند تبدیل می ‌شوند. خبر خوب اینکه مطالعات نشان داده‌ اند که رطوبت موجود در پوست‌ چرب مانع ظهور چین و چروک روی صورت می ‌شود.
در نگاه اول معمولاً دارای منافذ باز زیاد است. جوش ‌های آکنه ‌ای یا کومدون سر سیاه و سر سفید به ویژه در نقاط روی بینی و گونه مشهود است. ظاهر پوست چرب براق است. فرد از چرب شدن بیش از حد و آزار دهنده پوست و نیاز به شستشوی بیشتر شکایت دارد. چربی پوست در ناحیهT  بیشتر است. سن شناسنامه ‌ای پوست با سن شخص مطابقت دارد و دیر تر چروک می ‌شود. پوست چرب با خصوصیات تولید سبوم زیاد، منافذ باز و وجود موارد متعدد کومدون و ظاهری براق شناخته می ‌شود.

پوست چرب

این نوع پوست به علت  ترشح بیش از حد چربی، غالبا ظاهری معمولاً براق، عرق ‌ریز و مرطوب و روشن دارد. به این دلیل که تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی ایجاد می شود و معمولاً به دلایل ژنتیکی یا هورمونی تعیین می ‌شود و ابتلا به قرمزی، جوش، جوش ‌های سر سیاه و منافذ باز بوده که در نوجوانان و جوانان زیر 30 سال شایع است و معمولاً با بروز آکنه مرتبط است. حداکثر ترشح چربی پوست در سنین 16 تا 50 سالگی است. در پوست‌ های چرب، منفذ های پوست بزرگ و دارای جوش های سر سیاه می‌ باشد. معمولاً پوست ‌های تیره از نوع پوست‌ های چرب هستند، ولی پوست روشن هم ممکن است چرب باشد. کسانی که انواع پوست چرب دارند معمولا همیشه از پوست براق صورت، آکنه و جوش صورت شکایت می ‌کنند.
پوست های چرب صبح و شب نیاز به شستشوی ویژه صورت بدون چربی دارند. به همین دلیل است که نوتروژنا به شما پاک کننده صورت بدون روغن آکنه را پیشنهاد می ‌کند که آکنه را از بین می برد و به جلوگیری از جوش های بعدی کمک می کند. همچنین همراه با گریپ فروت برای داشتن رایحه و طراوت بهتر موجود است. افراد دارای پوست چرب باید به خوبی از نور خورشید محافظت شوند.
از دلایل چرب شدن پوست، افزایش سن، دلایل هورمونی، استفاده از کرم و لوازم آرایش بصورت افراطی، تماس زیاد پوست با آب و هوای مرطوب و شرجی و همچنین استرس و دلایل وراثتی می تواند باشد. قابل ذکر است افراد با پوست چرب نیاز به مراقبت بیشتری از پوست خود دارند و باید زمان بیشتری برای آن صرف کنند.
معمولاً دارای جوش و آکنه های پوستی می باشند. چرا که با ورود چربی های اضافی به منافذ پوست، باعث بستن این روزنه ها و تولید آکنه های پوستی می شوند.

پوست چرب

نشانه های ظاهری پوست چرب: نشانه‌ های ظاهری یک پوست چرب شامل موارد زیر است:
• این نوع پوست دارای منافذ باز، بزرگ و گشاد می ‌باشد (منافذ بزرگ شده مانند پوست پرتقال)
• چهره ای کدر یا براق و ضخیم (ضخامت بالای پوست)
• جوش های سرسیاه، جوش ها یا سایر لک ها (مستعد جوش های سر سیاه و زیر پوستی و جوش های چرب است)
• پوست چرب، درخشندگی زیادی از خود ارائه می ‌دهد.
• بافت چرب در لمس، قابل توجه است.
• آکنه و جوش های قرمز در این نوع پوست بسیار دیده می ‌شود.
• قابلیت ارتجاعی مناسب
• نماندن آرایش به مدت زیاد بر روی صورت نیز از دیگر نشانه های پوست چرب می باشد.

نشانه های ظاهری پوست چرب

علت پوست چرب: 

  • • علل وراثتی
  • • علل هورمونی
  • • وضع تغذیه
  • • قرص‌ های بارداری
  • • بارداری
  • • مصرف نابجا و محصولات نامناسب آرایشی و بهداشتی
  • • ظاهر چرب
  • • منافذ باز یا بزرگ
  • • مستعد چین‌ و چروک

علت پوست چرب

از نظر کارشناسان، به یکی از دلایل زیر پوست شما چرب است:

  • • تغییرات هورمونیک: عدم تعادل هورمونی در دوران بلوغ یا بارداری می ‌تواند منجر به چرب شدن پوست شود.
  • • آب ‌و هوا: اگر در یک محیط مرطوب یا گرم زندگی می ‌کنید، احتمالاً پوست شما چربی بیشتری تولید می‌ کند.
  • • ژنتیک: آیا اعضای نزدیک خانواده شما نیز پوست چربی دارند؟
  • • منافذ بزرگ پوست: منافذ بزرگ تمایل به تولید سبوم بیشتری دارند.
  • • لایه‌ برداری بیش از حد و یا استفاده از صابون ‌های شدیدا قلیایی: هر دو می‌ توانند تولید سبوم را تحریک کنند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که پوست چرب دارید، حتما از خود می ‌پرسید چرا پوست چرب می ‌شود و درمان پوست چرب چیست؟ علت پوست چرب می ‌‌تواند هم عوامل ارثی و هم تغییرات هورمونی در سنین مختلف باشد. کسانی که به طور ارثی و ژنتیکی منافذ چربی پوست ‌شان خیلی فعال باشد به صورت خودکار چربی طبیعی بیشتری تولید می ‌کنند. افزایش میزان ترشح هورمون‌ ها در بدن نشان دهنده تولید بیش از حد آندروژن است که هم در بدن خانم ‌ها و هم در بدن آقایان وجود دارد.
تولید آندروژن بر میزان تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) تاثیر مستقیم دارد. وقتی که میزان تولید چربی پوست افزایش پیدا کند، منافذ پوست بزرگ‌ تر می ‌شوند و جوش و دانه ‌های زیر پوستی بیشتر می ‌شود. پوست چرب به شدت مستعد جوش، آکنه و دانه ‌های زیر پوستی سر سیاه است. منافذ پوست چرب معمولا بیشتر از انواع دیگر پوست قابل مشاهده است و دلیل آن بزرگ ‌تر شدن‌ آنهاست. پوست چرب معمولا براق ‌تر از پوست‌ های دیگر است و ممکن است باعث شود آرایش شما زود تر به هم بریزد.

علت پوست چرب

عوارض چربی پوست:

  1. ۱- آکنه و اسکار های عمیق آکنه
  2. ۲- سبوره مژه، ابرو و پوست سر (شوره)

روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست چرب: برای مراقبت از پوست‌ های چرب، نیاز به استفاده از مرطوب کننده دارید. با این که بسیاری از افراد گمان می ‌کنند آنهایی که پوست‌ های چرب دارند نباید از مرطوب کننده استفاده کنند اما باید این باور غلط را دور بریزند. همه پوست‌ ها نیاز به آبرسانی و تغذیه شدن دارند. در صورتی که نمی‌ توانید از مرطوب کننده استفاده کنید، از آبرسان ‌های پوستی که فاقد چربی هستند، استفاده کنید. روزانه صورت خود را بشویید. سعی کنید در شستشوی صورت، از آب ولرم یا حتی خنک استفاده کنید. شستشوی پوست‌ های چرب با آب داغ، به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود. از صابون ‌های گیاهی یا شوینده‌ های خیلی ضعیف استفاده کنید. استفاده روزانه از صابون‌ های قوی، باعث تخریب پوست می‌ شود. ماسک ‌های صورت که در آنها عسل به کار رفته، یکی از بهترین روش ‌های مراقبت از پوست ‌های چرب هستند. عسل یک ماده مرطوب کننده و ضد باکتری است. حتی می‌ توان عسل را روی پوست به مدت ده دقیقه نگه داشت و سپس آبکشی کرد. با این کار، لایه برداری پوست هم انجام می‌ شود. لایه برداری پوست را هفته‌ ای یک بار انجام دهید. از ماسک‌ های خانگی نیز، حداقل هفته‌ ای یک بار استفاده کنید. روغن جوجوبا، روغن درخت چای و برخی دیگر از روغن های گیاهی، با حل کردن سبوم اضافی روی پوست، باعث کاهش چربی پوست می ‌شوند. از این روغن‌ ها با تشخیص مشاور مربوطه، استفاده کنید. 

روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست چرب

اصول روتین مراقبت از پوست‌ های چرب عبارت است از:

  • • در طول روز در معرض آلودگی هوا به مدت طولانی نمانید، چرا که چربی روی سطح پوست باعث جذب آلودگی های معلق در هوا می گردد. 
  • • استفاده از ماسک های طبیعی و میوه جات و لایه برداری پوست در این مورد می تواند بسیار مفید واقع شود.
  • • تغذیه مناسب و ورزش کردن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برنامه غذایی باید شامل خیار، آووکادو و گردو و همچنین عدم مصرف غذا های چرب و شور و فست فود باشد.
  • • استفاده از پاک کننده مناسب پوست چرب (ژل و تونر دارای الکل)
  • • استفاده منظم از کرم ‌های رطوبت رسان فاقد چربی: مرطوب نگه داشتن پوست باعث جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم می‌شود.
  • • آبرسانی: از محصولات آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید ولی مواردی را انتخاب کنید که رقیق بر پایه ‌ی آب و ضد آکنه (Non-Comedogenic ) باشند.
  • • به اندازه کافی آب بنوشید تا پوست شما مرطوب بماند. این کار از تولید چربی اضافی پوست شما جلوگیری می ‌کند. 
  • • استفاده مرتب از اسکراپ
  • • استفاده از ضد آفتاب فاقد چربی
  • • پوست چرب، به لوازم آرایشی خاصی نیاز دارد: خانم ‌ها باید از محصولات آرایشی بدون روغن و ضد آکنه استفاده کنند. محصولات آرایشی غیر از این و آرایش سنگین می‌ تواند باعث بسته شدن منافذ و بد تر شدن آکنه‌ ها شود.
  • • سه تا چهار بار در طول روز صورت خود را با آب و شوینده های ملایم مخصوص پوست چرب بشوئید: حداقل صورت خود را دو بار در روز بشویید تا آلودگی ‌ها و باکتری‌ هایی که ممکن است منافذ پوست شما را مسدود کنند از بین بروند. یاد تان باشد که شستشوی بیش از حد می ‌تواند چربی‌های لازم را از روی پوست شما پاک کند و منجر به ایجاد پوستی حساس همراه با آکنه بیشتر شود.
  • • از شوینده ‌های ضد آکنه استفاده کنید. این محصولات حاوی سالیسیلیک اسید و بنزویل پراکسید هستند که به پاکسازی آکنه‌ ها کمک می‌ کنند.
  • • به صورت خود دست نزنید: کسانی که پوست چرب دارند از دست کاری کردن و فشار دادن جوش ‌های صورت خود لذت می ‌برند، اما نه تنها این کار، بلکه حتی لمس صورت هم می ‌تواند آکنه و جوش صورت را بد تر کند و حتی باعث ایجاد جوش شود. لمس پوست صورت، آن را چرب‌ می ‌کند و باکتری ‌های دست را به پوست صورت می‌ رساند که می ‌توانند به راحتی باعث جوش صورت شوند. با ملایمت پوست خود را بشویید. آسیب زدن به آکنه ‌ها می ‌توانند باعث بد تر شدن یا زخم ‌شدن آنها شود. یاد تان باشد که جای زخم به سختی محو می ‌شود. پوست خود را نسابید و جوش‌ ها را نترکانید. این دو شایع ‌ترین علل زخم شدن در افراد با پوست چرب هستند.

روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست چرب

محصولات زیادی برای پوست چرب تولید می‌ شود که تضمین می ‌کنند چربی پوست را از بین ببرند؛ مانند دارو های درمان آکنه که ترکیبات بسیار قوی دارند. اما استفاده از این محصولات می ‌تواند تاثیر بد تری داشته باشد. موادی که پوست چرب را خشک می‌ کنند در واقع فقط آن را تحریک به تولید و ترشح چربی بیشتر روی سطح پوست می‌ کنند.
مهم است که پوست چرب به طور کنترل شده و ملایم لایه‌ برداری شود چرا که تولید بیشتر چربی می‌ تواند به دلیل پوست‌ های مرده باشد. اصلا به سراغ شوینده صورت و پاک کننده آرایش قوی یا لیف ‌های قوی نروید؛ برعکس باید از محصولاتی که لایه بردار ملایم هستند مانند ماسک‌ های لایه بردار ملایم یا لیف صورت نرم استفاده کنید. استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان را کنار نگذارید، انواع پوست‌‌ ها به نرم کننده و آبرسان احتیاج دارند. اما شما باید از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید و برای پاک کردن پوست چرب نیز به جای استفاده از شیر پاک کن و روغن پاک کننده، از آب پاک کننده و تونر استفاده کنید. تا چربی صورت را متعادل کنید. تمیز کردن پوست صورت در رفع چربی پوست و کاهش جوش صورت می‌ تواند بسیار موثر باشد.

روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست چرب

روتین روزانه پوست چرب شامل، ضد آفتاب فاقد چربی، کرم آبرسان، کنترل کننده چربی، شوینده، ماسک یا اسکراب می باشد. البته ماسک یا اسکراب باید هفته ای 2 تا 3 بار مصرف شوند و در صورت وجود جوش نیز نیاز به استفاده از کرم ضد جوش بجای کرم کنترل کننده چربی است. افراد با پوست چرب حتما باید از کرم های فاقد چربی استفاده کنند و حتما باید محصولات مخصوص پوست چرب، پوست چرب و مختلط یا پوست پوست چرب و جوش دار باشند.
به یاد داشته باشید که چرب بودن این نوع پوست دلیل بر آن نیست که نیاز به رطوبت کم تری دارد که در این بین باید از محصولات مراقبت از پوست متناسب با پوست چرب که دارای مواد مغذی و آبرسان است، استفاده کنید و این محصولات باید به گونه ای باشند که باعث بسته شدن منافذ پوستی و یا ایجاد جوش نشوند. بدین منظور روتین پوست چرب باید دارای پاک کننده ملایم برای از بین بردن آلودگی و چربی اضافی باشد.

روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست چرب

  • - پوست مختلط (ترکیبی)

پوست مختلط بر خلاف پوست نرمال، هم پوست چرب است هم پوست خشک؛ در واقع دارای ویژگی های ترکیبی از پوست خشک و چرب است. در پوست های مختلط که به آنها پوست ترکیبی نیز می گویند، توزیع غدد چربی و عرق بطور یکسان و کنترل شده صورت نمی گیرد. تشخیص اینکه پوست شما مختلط است یا خشک راحت است. چون پوست خشک اصلا احساس چرب شدن ندارد. اما تشخیص پوست مختلط با چرب کمی نکات ریز دارد. پوست های مختلط در ناحیهT  صورت خود یعنی پیشانی، بینی و چانه احساس چربی و براقی دارند؛ بطوری که صبح ها زمانی که از خواب بیدار می شوند با دست کشیدن بر روی بینی و اطراف آن روغنی بودن را حس می کنند، اما پوست روی گونه کاملا خشک است و حتی کشیدگی در این ناحیه حس می شود. این نوع پوست بسیار شایع است؛ به این صورت که برخی از نواحی مانند دست، گونه ‌ها و اطراف چشم خشک و برعکس پیشانی، بینی و پشت کمر چرب‌ تر می ‌باشد. در این نوع پوست، قسمت‌ های چرب و خشک باید به طور جداگانه مورد مراقبت قرار گیرند.

 پوست مختلط (ترکیبی)

نوع پوست مختلط، دارای دو منطقه متفاوت است. در ناحیه T چرب و در ناحیه V خشک است. به لحاظ تشخیصی مخلوطی از علائم هر دو پوست چرب و خشک را دارا است.
نوع پوست ترکیبی، کم تر مورد توجه قرار گرفته است. این افراد معمولاً پوستی نرمال دارند اما در زمان‌ های مختلف تمایل به خشکی و یا چربی دارند. مراقبت از آن زمانی که چرب می ‌شوند مانند پوست چرب و در زمان ‌هایی که خشک می‌ شوند مانند پوست خشک است.
پوست ‌های ترکیبی شامل دو یا چند نوع پوست مختلف می ‌شوند. در این حالت معمولا قسمت ‌هایی از صورت به شکل خشک و پوست پوست و قسمت‌ های دیگر چرب و براق می ‌شوند. در خیلی از مواقع افراد به دلیل این نشانه ‌ها پوست ترکیبی خود را با پوست خشک یا چرب اشتباه می ‌گیرند که این اشتباه است. پوست ترکیبی یا پوست مختلط رایج ‌ترین نوع در میان انواع پوست آقایان و خانم ‌ها است و مراقبت از آن سخت‌ تر است. این پوست غالبا در ناحیه T شکل صورت (پیشانی و بینی) و چانه ظاهر چرب و براق دارند. این نواحی از صورت غدد چربی فعال ‌تری نسبت به نواحی دیگر صورت مثل گونه‌ ها دارند. داشتن پوست خشک و پوست چرب به صورت هم‌ زمان به این معنی است که شما احتیاج به مراقبت ویژه و دقیقی از پوست خود دارید؛ عادت‌ های روزمره و استفاده از انواعی از مواد آرایشی و بهداشتی که چربی قسمت‌ های چرب پوست را بیشتر و نواحی خشک پوست را خشک‌ تر نکنند.‌
افزون بر این پوست های ترکیبی می تواند در فصول مختلف سال و یا عواملی همچون استرس و اختلالات هورمونی، متفاوت باشد. لذا پاکسازی و آبرسانی خوب و موثر کلید مراقبت از پوست مختلط است.

 پوست مختلط (ترکیبی)

سراغ ترکیبات طبیعی بروید: کسانی که پوست ترکیبی دارند معمولا محصولات بهداشتی دارای مواد شیمیایی را بیش از اندازه قوی می ‌دانند. مانند محصولاتی که دارای بنزوئیل پروکساید (داروی درمان جوش) هستند، که می ‌توانند پوست را به شدت خشک‌ کنند و فعالیت غدد چربی نواحی چرب پوست را هم بیشتر کنند. در عوض محصولات دارای آبرسان با عصاره‌ طبیعی مثل خیار، چای سبز و بابونه می‌ توانند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنند، در عین حال که پوست را تحریک نمی ‌کنند و آرامش‌ بخش هستند. بنابراین افرادی که انواع پوست مختلط دارند باید از محصولات طبیعی استفاده کنند، در صورت استفاده از محصولات شیمیایی ممکن است پوست آنها آسیب بیشتری ببیند و پوست آنها بسیار خشک شود.
افراد با پوست ترکیبی نیز مانند افرادی که پوست خشک دارند بهتر است سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی که که عطر و رایحه دارند نروند؛ چرا که هر دو این مواد رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌ برند. به جای آن از محصولاتی که دارای عصاره ‌های طبیعی و بدون (الکلno-Alcohol) هستند بیشتر استفاده کنید. بنابراین ارزش دارد که از محصولات بدون الکل برای تمیز و زیبا نگه داشتن پوست خود استفاده کنید.

سراغ ترکیبات طبیعی بروید

پاکسازی پوست و اهمیت مرطوب کننده را فراموش نکنید: مانند پوست‌ چرب و پوست خشک پاکسازی پوست ترکیبی نیز ضروری است. با پاکسازی و اسکراب ملایم پوست به طور مرتب می ‌توانید مطمئن شوید سلول ‌های مرده پوست را از منافذ پوست جدا کنید تا چربی و آلودگی داخل منافذ پوست حبس نشوند.
مرطوب کننده پوست اهمیت دارد اما پیدا کردن یک مرطوب کننده که هم برای پوست خشک و هم برای پوست چرب مناسب باشد کار سختی است؛ به همین دلیل ما پیشنهاد می ‌‌کنیم که در طول روز از ۲ نوع مرطوب کننده متفاوت استفاده کنید، یک مرطوب کننده برای نواحی خشک که آبرسان قوی و دارای ترکیبات مغذی باشد و یک مرطوب کننده آبرسان بدون چربیoil-free) ) برای نواحی چرب صورت؛ به یاد داشته باشید، آزمایش پوست خود، دکتر متخصص پوست برای تعیین دقیق نوع پوست و دانستن اینکه کدام محصولات مناسب تر هستند، ضروری است.

پاکسازی پوست و اهمیت مرطوب کننده را فراموش نکنید

نشانه های ظاهری پوست مختلط: نشانه‌ های ظاهری یک پوست مختلط شامل موارد زیر است:

  • • هم چرب است و هم خشک
  • • پوست مختلط، منافذ پوست بزرگ و باز هستند (مخصوصا روی بینی) و بقیه قسمت های صورت دارای بافتی مات بوده که ترکیبی از پوست معمولی و خشک است.
  • • ناحیه پیشانی و چانه به دلیل ترشح چربی، مستعد ایجاد جوش و دانه های سر سیاه می ‌باشد.
  • • پوست براق
  • • چین ‌و چروک فقط در پیشانی، چانه و بینی
  • • شقیقه و گونه‌ های حساس و خشک
  • • پیشانی و بینی و چانه چرب
  • • با لمس پوست مختلط، برخی از نواحی چرب ‌تر و برخی دیگر خشک‌ تر احساس می ‌شوند.

نشانه های ظاهری پوست مختلط

علت پوست مختلط: ژن ‌ها یا تولید بیش از حد چربی در منطقهT  صورت، از عوامل مختلط بودن پوست شماست. ممکن است محصولات مورد استفاده شما یکی از علت‌ های فقدان تعادل پوست ‌تان باشد. هنگامی‌ که در حال درمان بخش‌ های چرب پوست خود هستید باید مراقب قسمت ‌های خشک صورت نیز باشید و برعکس؛ معمولا به یکی از دلایل زیر پوست شما مختلط است:

  • • ژنتیک: سابقه خانوادگی در این مساله موثر است.
  • • محصولات مصرفی: گاهی محصولات نامناسب می ‌توانند باعث تغییر نوع پوست شوند و به تولید بیش از حد سبوم در منطقه پیشانی و بینی کمک کنند.
  • • آب‌ و هوا: بسته به تغییر آب ‌و هوا، ممکن است تغییری در نوع پوست خود مشاهده کنید. به عنوان مثال، تابستان ‌ها ممکن است پوست شما چرب شود و در ماه‌ های زمستان پوست شما احساس خشکی کند.

علت پوست مختلط

موارد منع‌ شده برای پوست مختلط: از مصرف محصولات حاوی الکل که باعث خشکی زیاد پوست می ‌شوند، خودداری کنید. همچنین نباید از محصولات ساخته ‌شده برای کنترل چربی یا آبرسانی زیاد برای درمان کل صورت خود استفاده کنید. به دنبال محصولات جداگانه برای درمان چربی منطقه T و قسمت ‌های خشک صورت باشید یا چیزی که بتواند تعادل پوست را بازگرداند.
روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست مختلط: برای قسمت‌ های چرب از محصولات مخصوص پوست چرب استفاده کنید. این قسمت ‌ها را روزانه با ژل و تونر بشویید و از لوسیون ‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنید و در قسمت ‌های خشک از محصولات پوست خشک بهتر است به خاطر هزینه کم تر از محصولات MIX مخصوص پوست‌ های مختلط استفاده شود.

  • • پوست مختلط؛ هفته ای یکبار نیاز به لایه برداری دارد.
  • • از آنجایی که معمولا این نوع از پوست بسیار شایع بوده و عمومیت داشته، کرم های نرم کننده و محصولات مراقبتی پوست زیادی در این مورد وجود دارد که می توانید با استفاده از مشاوره پزشک متخصص پوست یکی از آنها را انتخاب و مصرف کنید.
  • • برای نواحی چرب پوست صورت حتماً از کرم های نرم کننده بدون چربی با روغن صفر درصد استفاده کنید تا چربی این نواحی را تشدید نکند.
  • • از شوینده هایی استفاده کنید که حاوی الکل و سولفات نباشند تا در اثر مصرف آن چربی طبیعی پوست بطور کامل از دست نرود. همچنین بعد از شستشوی صورت باید از تونر هم استفاده گردد. البته مصرف کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب و انواع ماسک هم که جای خود دارد.

روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست مختلط

روتین روزانه پوست مختلط، کرم مرطوب کننده، ضد آفتاب، شوینده، تونر، کرم کنترل چربی؛ کرم ها و محصولات پوستی مخصوص پوست مختلط بسیار کم هستند و معمولا باید از محصولات مخصوص پوست چرب، پوست چرب و مختلط استفاده شود. توصیه می شود که اصلا از محصولات مراقبتی پوست های خشک یا نرمال استفاده نکنند زیرا امکان ایجاد جوش و التهاب وجود دارد. افراد با پوست مختلط توصیه می شود که از ماسک های ضد جوش یا اسکراب ها نیز در هفته استفاده کنند.
اصول روتین مراقبت از پوست‌ های مختلط عبارت است از:

  • • استفاده از شوینده ‌ها: اگر پوست مختلطی دارید، منافذ موجود در پیشانی و بینی از بقیه نواحی بزرگ تر و تولید چربی بیشتر است. به همین دلیل استفاده از شوینده ‌های ملایم توصیه می ‌شود.
  • • لایه ‌برداری به آرامی و هر چند وقت یکبار: این کار می ‌تواند چربی ‌های اضافی در پیشانی و بینی شما را از بین ببرد.
  • • استفاده از ضدآفتاب: اگر پوست مختلطی دارید، یک کرم ضد آفتاب بدون چربی انتخاب کنید.
  • • استفاده از محصولات بدون چربی: در هر صورت باید از محصولات آرایشی یا مراقبت از پوست بدون چربی استفاده کنید.

روتین روزانه و راه ‌های مراقبت از پوست مختلط

  • - پوست‌ حساس (تحریک پذیر)

گاهی بعد از شستشوی صورت، پوست فرد کاملا ملتهب و قرمز می ‌شود. این افراد معمولا دچار خارش پوستی می ‌شوند. پوست ‌های حساس نیاز به مراقبت‌ های ویژه دارند و حتما باید بعد از شستشو، از محصولات مربوط به پوست‌ های حساس استفاده کنند.
درواقع هر کدام از پوست‌ های چرب، خشک یا ترکیبی می ‌توانند خصوصیات پوست حساس را هم داشته باشد. پوست ‌های حساس همیشه مقداری قرمز و ملتهب هستند و از بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی نمی ‌توانند استفاده کنند. کسانی که پوست حساس دارند نباید به هیچ وجه از محصولات قوی با ترکیبات شیمیایی شدید استفاده کنند. پوست حساس همانطور که از اسمش مشخص است ممکن است به مواد مختلفی حساسیت نشان دهد که پوست‌ های دیگر نشان نمی ‌دهند.
پوست حساس بیشتر مستعد واکنش به محرک هایی است که پوست معمولی هیچ واکنشی به آنها ندارد. این یک پوست شکننده است که معمولاً با احساس ناراحتی مانند گرما، سفتی، قرمزی یا خارش همراه است. این نوع پوست عملکرد سدی (یا محافظ) خود را از دست می دهد و باعث می شود میکروارگانیسم ها و مواد محرک به راحتی وارد آن شوند و احتمال ابتلا به عفونت و واکنش های آلرژیک را افزایش می دهند. این یک پوست ظریف است که برای مبارزه با خشکی، زبری و ظاهر معمول خود نیاز به مراقبت بیشتری دارد. گاهی پوست تحریک شده نیز گفته می شود، اما این اصطلاحات مترادف هستند و هیچ تفاوت پوستی بین آنها وجود ندارد.
در پوست های حساس، عملکرد سد دفاعی از بین می رود و به همین دلیل مواد محرک و خارجی مثل باکتری، میکروب و... به راحتی در پوست نفوذ می کنند و احتمال بروز عفونت و واکنش های آلرژیک در آنها بالا است. در اینگونه از افراد حتی با خوردن غذا ها با طبع گرم مثل غذا های تند دچار داغ شدن پوست، قرمز شدن، خارش، حتی بوجود آمدن دانه های قرمز و بثورات بر پوست شان می شوند و به دلیل اینکه پوست بسیار نازک و حساس است به آن پوست تحریک پذیر نیز می گویند.
پوست حساس در بین انواع پوست نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد، بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که پوست بسیار حساسی دارید، باید در انتخاب مواد آرایشی و شوینده خود بسیار دقت کنید تا بهترین نوع را داشته باشید. پزشک می تواند شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی کند.

پوست‌ حساس (تحریک پذیر)

آفتاب و پوست حساس: پوست ‌های حساس در برابر آفتاب می ‌توانند به شدت آسیب پذیر باشند. پس مطمئن شوید که بدون کرم ضد آفتاب با UV بالای ۵۰ که بافت سبکی دارند از خانه بیرون نمی ‌روید. کرم ضد آفتاب و لوازم آرایشی که بافت سنگین دارند اصلا برای پوست حساس مناسب نیستند.
نشانه های ظاهری پوست حساس: اگر پوست شما به غذا های پر ادویه و یا به محصولات جدید واکنش نشان می ‌دهد، ممکن است پوست حساسی داشته باشید. پوست حساس معمولا از مشکلاتی نظیر التهاب، خارش، سرخی و شکنندگی رنج می ‌برد. شدت بروز حساسیت در این نوع پوست معمولا تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. بنابراین، افرادی که این نوع پوست را دارند باید عامل حساسیت‌ زا را پیدا کرده و از آن اجتناب کنند. حساسیت پوست بسته به شرایط ممکن است افزایش یا کاهش یابد. نشانه ‌های ظاهری یک پوست حساس شامل موارد زیر است:

  • • احساس خارش مکرر سطح پوست و سفتی
  • • جوش های ریز و حساس گونه با تراکم بالا بخصوص در پیشانی و گونه
  • • بافت ناهموار
  • • تابستان ‌ها چرب می ‌شود
  • • زمستان ‌ها خشک می ‌شود
  • • بعد از حمام آب گرم قرمز می ‌شود
  • • هنگام پوشیدن لباس‌ های تنگ احساس خارش دارد
  • • لکه لکه های قرمز یا تیره کوچک
  • • قرمزی پوست، کبودی و تغییر رنگ زیاد و مکرر
  • • التهاب پوست
  • • احساس سوزش
  • • حساس به عوامل محیطی مثل گرما
  • • خشکی و شکنندگی
  • • قابلیت ارتجاعی پایین
  • • تغییر نوع پوست از خشکی به چرب و تکرار آن

نشانه های ظاهری پوست حساس  

علت پوست حساس: موارد زیر، از جمله دلایل داشتن پوست حساس به شمار می ‌روند:

  • • ژنتیک
  • • نوسانات هورمونی
  • • آب و هوای بسیار گرم و خشک یا بسیار سرد و خشک
  • • استفاده از آب سخت
  • • حساسیت به مواد موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی

علت پوست حساس

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست حساس: پوست حساس با حساسیت به محرک ‌های محیطی و آلرژن‌ ها مشخص می ‌شود که می ‌تواند باعث قرمزی، لکه، بثورات یا خارش شود. پوست حساس می‌ تواند ناشی از یک سد پوستی شکننده، سیستم ایمنی بیش فعال یا برخی بیماری ‌های پوستی مانند اگزما و روزاسه باشد. پس اگر پوست شما قرمز و ملتهب است و شما با استفاده از یک شوینده، یا داروی خاص، یا در یک تغییر آب و هوایی دچار سوزش، خارش و تغییر رنگ پوست خود می‌ شوید باید بگوییم پوست شما حساس است و لازم است که از کرم آبرسان و مرطوب کننده روی آن استفاده کنید.

  • • از مصرف محصولاتی که حاوی رایحه‌ های مصنوعی، رنگ‌ های سنگین و مواد شیمیایی ناملایم و همچنین دارای ترکیبات حساسیت زا هستند، اجتناب کنید. گاهی اوقات می ‌توانید از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل یا زیتون برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.
  • • همیشه قبل از مصرف محصول جدید روی کل صورت خود، تست 24 ساعته را روی بخشی از پوست ‌تان انجام دهید. برای پی بردن به یک محصول مناسب با پوست‌ تان، از نمونه‌ ها (سمپل‌ ها) استفاده کنید و پول و زمان خود را برای محصولاتی هدر ندهید که قادر به استفاده از آنها نیستید.
  • • برای این نوع پوست به این دلیل که به راحتی تحریک می ‌شود، بسیار مهم است که از مواد طبیعی بدون اسانس شیمیایی و بدون الکل استفاده کنید. عصاره ‌های طبیعی آلوورا و بابونه آرامبخش ‌های طبیعی برای پوست حساس هستند و می ‌توانید از محصولاتی که دارای این نوع عصاره‌ ها هستند استفاده کنید. ماسک‌ های خانگی می‌ توانند در رفع حساسیت پوست موثر باشند. اگر می ‌خواهید از محصولات آماده و معروف هم استفاده کنید، دقت کنید که حتما محصولات مخصوص پوست حساس باشند. محصولات با عصاره آلوئه ورا بهترین لوازم آرایشی برای این دسته از افراد است. برای خرید لوازم آرایشی این نوع پوست باید با پزشک خود مشورت کنید تا یکی از بهترین آنها را معرفی کنید.

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست حساس

  • • افرادی که پوست حساس تری دارند باید از مواد طبیعی بیشتر، الکل و مواد شیمیایی کم تر استفاده کنند.
  • • هنگام شستن پوست دقت کنید که به آرامی این کار را انجام دهید و اصلا از لیف و برس‌ صورت زبر استفاده نکنید. پاک کننده ‌های روغنی می‌ توانند برای پوست شما مناسب باشند. برای پاک کردن آرایش و شست‌ و ‌شوی صورت باید از محصولات بسیار ملایم بدون رنگ، اسانس و الکل استفاده کنید. شستن بیش از حد پوست باعث خشکی بیش از حد و همچنین حساس شدن بیش از حد پوست می ‌شود.
  • • پوست ‌های حساس به هیچ عنوان نباید از صابون‌ های معمولی برای شستشوی صورت خود استفاده کنند و جایگزین کردن آن با شوینده مناسب پوست حساس، این افراد باید تحت نظر پزشک پوست، پاک کننده های پوستی مناسبی را پیدا کنند.
  • • پوست‌ های حساس نباید از مرطوب کننده های حاوی عطر و اسانس استفاده کنند چرا که ممکن است این عطر ها باعث ایجاد حساسیت در آنها شود. استفاده از عصاره گیاهان که مخصوص پوست ‌های حساس است، توصیه می شود. 
  • • استفاده مداوم از کرم ‌های ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  • • روغن تراپی پوست  به وسیله روغن های گیاهی، یکی از بهترین راه حل ‌ها برای مراقبت از پوست ‌های حساس است. برای استفاده از روغن ‌ها بعد از تشخیص طبع پوست خود با مشاوره متخصص مربوطه اقدام کنید.
  • • بررسی عوامل ایجاد حساسیت و رفع آن
  • • تغییر در رژیم غذایی
  • • معاینه پزشک و استفاده از کرم های مورد تائید متخصص پوست
  • • کاهش زمان و دفعات شستشو و پرهیز از آب داغ
  • • استفاده از مرطوب کننده قوی بعد از شستشوی صورت به دلیل از بین رفتن چربی و رطوبت پوست

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست حساس

روتین پوست های حساس، باید از کرم های ضد قرمزی و ضد التهاب استفاده کنند. همچنین بهتر است ضد آفتاب های آنها مینرال باشد. تونر ها و میسلار واتر های پوست حساس برای آبرسانی و پاک کردن آرایش در این نوع پوست توصیه می گردد. برای شستشو نیز از شوینده های پوست حساس و یا شوینده های کرم دار استفاده کنید.

  • • تست محصولات قبل از مصرف: انجام این کار برای جلوگیری از بروز واکنش پوستی لازم است. بدون آزمایش یک محصول روی دست خود، از آن استفاده نکنید. ۲۴ ساعت صبر کنید و اگر پوست شما به آن واکنشی نشان نداد، می ‌توانید آن را مصرف کنید.
  • • عدم تغییر روال عادی مراقبت از پوست: یک شوینده، مرطوب‌ کننده و ضد آفتاب ملایم بخرید. بیش از این محصولات دیگری را مصرف نکنید.
  • • عدم اعتماد سریع به محصولات دارای برچسب ضد آلرژی: محصولاتی که ادعا می ‌کنند “ضد آلرژی” هستند لزوماً مناسب شما نیستند. قبل از استفاده از این محصولات، آنها را طی ۲۴ ساعت تست کنید.

روتین روزانه و راه‌ های مراقبت از پوست حساس

  • - پوست پیر نما

پوست پیرنما را شاید بتوان جزء انواع پوست قرار داد. این نوع پوست ظاهری پیرنما و فرسوده دارد که در اشخاص میانسال دیده می‌ شود. پوست پیرنما معمولاً نازک، دارای منافذ باز و حساس است و حالتی افتاده دارد. این نوع پوست بسیار حساس است و نیاز به مراقبت ویژه دارد.
مراقبت از پوست پیرنما: مالیدن روغن ماهی همراه با عسل به پوست، حالت های نابهنجار آن را تا حدی کاهش می ‌دهد. مالیدن دوغ و بهار نارنج بر روی این نوع پوست، باعث از بین رفتن حالت رنگ پریدگی می شود و پوست را لطیف می کند. مصرف روغن ماهی و گیاهان خام در درمان این پوست بسیار موثر است.

پوست پیر نما

فراموش نکنید که مثلا اگر می گوئید پوست چربی دارید در واقع پوست تمامی بدن شما چه صورت و چه بدن چرب هستند. در واقع اگر پوست صورت خشک باشد و بدن چرب نشان می دهد که مشکل پوستی در صورت یا بدن شما در اثر مصارف خوراکی، داخلی یا موضعی ایجاد شده است و باید علت را پیدا کنید.
انواع نشانه های مشکلات پوستی
بر روی 5 دسته اصلی پوست یعنی خشک، نرمال، مختلط، چرب و حساس ممکن است اختلالاتی ایجاد شود و نوع پوست دیگری را ایجاد کند. این نوع پوست ها معمولا با تحت درمان قرار گرفتن به حالت نرمال خود بر می گردند. شایان ذکر است که توجه به ظاهر پوست بسیار مهم است چرا که صرف نظر از نوع پوست، ویژگی های خاصی در پوست وجود دارد که می تواند نشانه ای از یک مشکل پوستی باشد که از انواع نشانه های پوست می توان موارد زیر را نام برد:

  • - پوست آتوپیک

پوست آتوپیک یا پوست اگزمایی پوستی است که در پوست های خشک و حساس بیشتر ایجاد می شود. اگزما نوعی بیماری و اختلال پوستی است که همراه با دانه های قرمز خارش دار، قرمز و ملتهب می باشد. علت اصلی ایجاد اگزما عوامل ژنتیکی می باشند که عوامل تحریک زا و خشکی پوست احتمال بروز و تشدید آن را بالا می برند. عوامل محرک و محیطی از جمله: گرمای هوا، مصرف غذا های گرمی جات (غذاهای تند)، لباس های پشمی و...

پوست آتوپیک

  • - پوسته پوسته شده (پوست فلس دار)

پوست فلس دار به پوستی که حالت پوسته پوسته دارد گفته می شود که می تواند در اثر تحریک مکرر پوست در اثر عوامل محیطی همچون آفتاب، باد، خشکی و کم آبی بیش از حد یا رطوبت بیش از حد و ... اتفاق بیفتد، پوست جدا شده و پوسته پوسته می شود. بدین ترتیب پوسته های بزرگ از لایه سطحی یا اپیدرم جدا می شود که گاهاً شبیه به گرد و غبار دیده می شود. در عین حال پوست فلس دار هر چند ممکن است به دلیل عوامل حساسیت زا، عفونت قارچی یا استافیلوکوک، اختلال سیستم ایمنی، مصرف برخی دارو ها مثل راکوتان و آنتی بیوتیک ها، سرطان و مراحل درمان سرطان باشد که عموما در این موارد پوسته پوسته شدن با خارش همراه است.

پوسته پوسته شده (پوست فلس دار)

  • - پوست با نقاط قرمز

دلایل زیادی برای ایجاد لکه قرمز یا بثورات پوستی وجود دارد. مثل گرما، عفونت، مواد تحریک کننده، اختلالات سیستم ایمنی، مصرف دارو، آفتاب، لیزر و آلرژن ها و... اشاره کرد.

پوست با نقاط قرمز

  • - خال های پوستی

خال ها نقاط یا لکه های تیره رنگی بر روی پوست هستند که برخی از آنها برجستگی قابل توجهی دارند. معمولا در نوجوانی و کودکی خال ها ظاهر می شوند. خال ها توسط گروهی از سلول های رنگی ایجاد شده و بطور کلی بی ضرر هستن اما در صورتی که خال ها تغییر رنگ، اندازه، شکل، خارش و خونریزی داشته باشند بهتر است سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه گردد زیرا برخی خال ها سرطانی هستند و یا در اثر کندن آنها ممکن است تعداد آنها بیشتر شود.

خال های پوستی

روند تغییر پوست از بدو تولد تا بزرگسالی به چه صورت است
نوع و جنس پوست در بدو تولد مشخص می ‌شود و معمولا در طول زندگی همانطور می ‌ماند. با این حال، برخی از شرایط داخلی و خارجی می تواند باعث تغییر نوع پوست شود. به گفته کارشناسان، در هنگام تولد، پوست ما بسیار نازک است و در برابر بسیاری از مواد یا اشعه خورشید حساس می ‌باشد.
دوران نوجوانی با تغییرات هورمونی همراه بوده و به همین علت بسیاری از آنها آکنه دارند. البته با مراقبت های لازم و یا مراجعه به پزشک متخصص پوست، می توان این جوش یا آکنه را برطرف نمود. در سنین بزرگسالی، پوست همچنان به روند تغییر خود ادامه می ‌دهد.
جنس پوست بر روند پیری پوست، تاثیرگذار است. در واقع، اشخاصی که در دوران جوانی پوست چربی دارند با افزایش سن پوست آنها خشک می‌ شود. از طرفی دیگر، افرادی با پوست خشک، با گذشت زمان، این مشکل آنها شدت پیدا می‌ کند و در نتیجه دچار پیری زودرس و یا انواع چین و چروک پوست می ‌گردند. بنابراین، افرادی با پوست خشک باید از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست مخصوص استفاده کنند.
عوامل درونی و بیرونی مختلفی از جمله ژنتیک، اشعه ماوراء بنفش، مواد غذایی، آلودگی، استرس و کمبود خواب می توانند بر تغییرات احتمالی پوست در روند زندگی تاثیر بگذارند.

روند تغییر پوست از بدو تولد تا بزرگسالی به چه صورت است

نکاتی برای مراقبت از انواع پوست ها
چند روش تست‌ های شناخت پوست صورت در خانه

در این بخش می ‌خواهیم چند روش ساده برای تشخیص نوع پوست را برایتان بیان کنیم. این روش ‌ها بسیار ساده و کاربردی هستند و با کم ترین امکانات و هزینه می ‌توانید آنها را در منزل انجام دهید.

  • - تماشا و صبر برای تشخیص نوع پوست: ابتدا پوست تان را کامل بشویید. دقت کنید هیچ کرم و یا مواد آرایشی و شوینده ‌ای روی پوست تان باقی نمانده باشد. سپس آن را با پارچه و یا حوله ‌ای نرم و تمیزی خشک کنید. توجه داشته باشد حوله و یا پارچه بشدت گرم و یا سرد نباشد. پس از آن یک ساعت صبر کنید و به هیچ عنوان در این زمان به ‌صورت خود دست نزنید. حالا وقت آن است که به ‌طور دقیق پوست تان را در آینه نگاه کنید و ظاهر و بافت پوست خود را بررسی کنید و به دنبال علائم خاص مرتبط با هر نوع پوست باشید.
  • • اگر پوست شما براق به نظر برسد، پس نوع پوست شما چرب است.
  • • اگر پس از این آزمایش، احساس سفت و پوسته پوسته شدن دارید، احتمالا پوست شما از نوع خشک است.
  • • اگر درخشش صرفا در ناحیهT  شما باشد پس احتمالا جنس پوست شما مختلط است.
  • • اگر پوست شما پس از این آزمایش، هیدراته و راحت است و همچنین چرب نیست، احتمالا جنس پوست شما طبیعی است.

چند روش تست‌ های شناخت پوست صورت در خانه

  • - تست فشار: تست فشار برای ارزیابی انعطاف پذیری پوست شما در نظر گرفته شده است. برای انجام این روش به آرامی به پوست صورت خود فشار وارد کنید و خاصیت ارتجاعی آن را مشاهده کنید، اگر به‌ سرعت به حالت اولیه برگشت پوست شما احتمالاً از نوع معمولی و یا چرب است، در غیر این صورت از نوع خشک می‌ باشد.

چند روش تست‌ های شناخت پوست صورت در خانه

  • - تشخیص با پد یا کاغذ: پس از شستن صورت خود با یک شوینده ملایم، به‌ مدت سه ساعت به پوست خود هیچ چیزی نزنید، سپس یک تکه کاغذ یا دستمال کاغذی بردارید و آن را برای چند دقیقه روی نواحی مختلف صورت خود قرار دهید تا میزان چربی آن مشخص شود، اگر کاغذ چسبیده است و پس از برداشتن، متوجه لکه ‌های چربی شدید، احتمالاً پوست تان چرب است. اگر کاغذ می ‌چسبد اما لکه‌ های چرب قابل توجهی ندارد، احتمالاً نوع پوست شما طبیعی است. اگر اصلاً نمی ‌چسبد، احتمالاً پوست خشکی دارید. شایان ذکر است که پوست مختلط در جایی که با ناحیهT  تماس پیدا می‌ کند، لکه ‌های چرب روی کاغذ ایجاد می ‌کند.

توصیه می شود که این کار را صبح هنگام قبل از شستشو صورت یا نیم ساعت بعد از شستشوی صورت امتحان کنید.

چند روش تست‌ های شناخت پوست صورت در خانه

  • - روش دیگر برای تشخیص نوع پوست با دستمال کاغذی: شما می توانید برای تشخیص نوع پوست خود از یک دستمال کاغذی استفاده کنید. به این صورت که بعد از یک استحمام تقریبا بلند مدت:
  1. 1. دو عدد دستمال کاغذی را برداری، هر کدام را از وسط جدا کنید تا 4 لایه دستمال کاغذی نازک داشته باشید. 2 عدد آن را روی گونه ها و دو تای دیگر را روی پیشانی و چانه پهن کنید و خوب بچسبانید.
  2. 2. 5  تا 7 دقیقه صبر کنید.

حالا دستمال کاغذی را برداشته و علائم را چک کنید:

  • • اگر بر روی همه ی دستمال ها لکه های زرد چربی دیده شد، شما دارای پوستی چرب هستید.
  • • اگر دستمال کاغذی ها فقط حالت رطوبت کمی به خود گرفته و از لکه های چربی خبری نبود شما دارای پوستی خشک هستید. پوست خشک در حالت طبیعی هم بر روی گونه ها کشیدگی دارد.
  • • اگر همه ی دستمال ها خشک یا چرب و یکنواخت نبودند. به طور مثال دستمال های روی گونه ها خشک و دستمال روی پیشانی چرب بودند، پوست مختلط دارید.

چند روش تست‌ های شناخت پوست صورت در خانه

عوامل موثر در تعیین نوع پوست
از مهم‌ ترین عوامل موثر در تعیین انواع پوست می ‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • • عوامل ارثی و ژنتیکی
  • • عوامل هورمونی
  • • میزان آب مصرفی
  • • عادات غذایی و سبک زندگی
  • • شرایط فصلی و محیطی
  • • وضعیت سلامت جسم و روان

عوامل موثر در تامین سلامت انواع پوست
از کلی ‌ترین عوامل موثر در تامین سلامت انواع پوست می‌ توان موارد زیر را برشمرد:

  • • پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین
  • • نوشیدن آب و مایعات کافی
  • • دنبال کردن یک برنامه منظم برای مراقبت و رسیدگی به پوست
  • • استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب با نوع پوست
  • • استفاده منظم از کرم مرطوب‌ کننده برای کلیه انواع پوست
  • • استفاده منظم از کرم و لوسیون ‌های ضد آفتاب
  • • پاکسازی منظم پوست

عوامل موثر در تامین سلامت انواع پوست

راه های مراقبت از پوست چرب و مختلط

  • • استفاده از اسکراپ بطور مرتب
  • • استفاده از کرم های رطوبت رسان 
  • • استفاده از ضد آفتاب فاقد چربی
  • • استفاده از پاک کننده مناسب پوست چرب (ژل و تونر دارای الکل)
  • • کرم مرطوب کننده وآبرسان با عصاره آرگان مناسب پوست های چرب است.

راه های مراقبت از پوست خشک

  • • استفاده از ضد آفتاب بطور منظم
  • • استفاده از آبرسان دور چشم
  • • استفاده از پاک کننده مناسب پوست خشک (شیر پاک کن و تونر یا پن های کرم دار)
  • • استفاده از رطوبت رسان های قوی 
  • • دوری از عوامل خشک کننده محیطی
  • • استفاده از جلسات آبرسانی
  • • برای مراقبت از پوست دست و صورت خود از کرم مرطوب کننده آواکادو می توانید استفاده کنید، که برای محافظت و بازسازی پوست کمک شایانی می کند.

راه های مراقبت از پوست حساس

  • • تحت نظر پزشک پاک کننده خود را انتخاب کنند
  • • از مرطوب کننده مناسب استفاده کنند و از مرطوب کننده دارای اسانس و عطر اجتناب کنند
  • • از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند

بعد از شناخت انواع پوست و مسلما نوع پوست خود، برای داشتن و رسیدن به پوست سالم و نرمال، تمام توصیه ها و روش های مراقبتی را انجام دهید تا زندگی بهتری را تجربه کنید.

راه های مراقبت از پوست حساس

توصیه های کاربردی برای مراقبت از انواع پوست صورت
فارغ از اینکه نوع پوست شما چیست و در چه شرایط اقلیمی زندگی می کنید، رعایت نکات و اصول زیر در نگهداری و حفظ شادابی انواع پوست صورت موثر بوده و اگر می خواهید دچار عارضه های پوستی نشوید، پیشنهاد می کنیم آنها را رعایت نمائید. این اصول عبارتند از:

  1. 1. نوشیدن آب فراوان باعث شادابی، طراوت، شفافیت و جوان ماندن پوست صورت و کم آبی برعکس آن باعث خشکی و چین خوردن پوست می گردد. لازم است بدانید عدم استفاده از میوه و سبزیجات تازه باعث کمبود ویتامین و همچنین از بین رفتن شادابی پوست صورت می گردد. در نتیجه استفاده از میوه های فصل را برای مراقبت از پوست خود حتما در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید. همچنین استعمال سیگار باعث چین چروک و از بین رفتن شادابی آن می گردد، لذا مصرف دخانیات را قطع کرده یا حداقل کاهش دهید.
  2. 2. سعی کنید در هنگام روز زیاد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و اگر ناچار به این کار هستید حتماً از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمائید. از طرفی استفاده از لوازم آرایش بصورت افراطی و همچنین استفاده از مواد آرایشی فاقد استاندارد با مواد شیمیایی آسیب های جدی به پوست صورت شما وارد می کند. حتی المقدور کم تر از لوازم آرایشی استفاده کرده و به محض اینکه به خانه بازگشتید آرایش را از صورت خود پاک کنید، چرا که تاثیرات مخرب آنها بر روی صورت با افزایش ماندگاری آنها بیشتر می شود و گاهاً مانع تنفس پوست صورت شما می شوند. 

توصیه های کاربردی برای مراقبت از انواع پوست صورت

روتین روزانه برای انواع پوست و راه های مراقبت از آن 
همانطور که اشاره کردیم  دانستن اطلاعات لازم از انواع پوست و راه های مراقبت از آن و همچنین داشتن برنامه ای منظم برای مراقبت از پوست می تواند شما را برای رسیدن به پوستی زیبا و سلامت کمک کند. یک روتین مراقبت از پوست مناسب روزانه (دوبار در شبانه روز، صبح و شب) باید شامل موارد زیر باشد:

  1. 1. پاکسازی پوست صورت: یکی از راه های ساده برای مراقبت از پوست، دوبار شستشوی پوست صورت در طول روز است و برای این کار بهتر است از شوینده های مخصوص پوست صورت خود استفاده کنید. به شرطی که بیش از دو بار پوست صورت خود را نشوئید. اگر اهل آرایش کردن نیستید و پوست چربی ندارید (پوست خشک)، یکبار شستشو در روز کفایت می کند. این نکته را فراموش نکنید که، طوری صورت خود را بشوید که چربی طبیعی خود را از دست ندهد (شوینده باید سازگار با پوست انتخاب شود) زیرا در صورتی که به درستی پوست خود را نشویید، ممکن است پوست دچار آسیب و مشکلاتی همچون خشکی یا حساسیت شود (پوست خشک و پوسته پوسته می شود).
  2. 2. استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده: در مرحله بعد برای اینکه پوستی سالم و زیبا داشته باید رطوبت پوست حفظ شود و پوست صورت به صورت مداوم کلاژن سازی را انجام دهد. استفاده از مرطوب کننده و آبرسان برای هرنوع پوستی واجب است و باید انجام شود. استفاده از مرطوب کننده یا آبرسان که تفاوت شان در داشتن مواد چرب در کرم مرطوب کننده و اسید هیالورونیک در کرم آبرسان می باشد. توجه داشته باشید که برخلاف تصور خیلی ها ، پوست های چرب هم به آبرسانی و مرطوب کردن نیاز دارند که مناسب ترین نوع برای این افراد کرم های آبرسان بر پایه آب و ضد آکنه می باشد.
  3. 3. استفاده از ضد آفتاب: بهتر است 30 دقیقه قبل از آنکه از منزل خارج شوید، ضد آفتاب را به صورت خود بزنید زیرا برای فعال شدن ضد آفتاب حداقل باید 15 دقیقه بگذرد. حداقل یک ربع قبل از خروج از منزل کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را به پوست خود بزنید تا ضد آفتاب فعال شود. از طرفی افراد با پوست تیره، باید بیشتر از پوست خود محافظت کنند تا دچار لکه های تیره تر نگردند، چرا که از بین بردن این لکه ها در اثر آفتاب سوختگی کار سختی می باشد.
  4. 4. استفاده از سرم های ویتامینه: استفاده از این نوع سرم ها به ویژه سرم ویتامین سی باعث کلاژن سازی بهتر پوست صورت می شود. بهترین زمان استفاده از سرم های دارای ویتامین C یا پپتیدها در صبح و قبل از مصرف ضد آفتاب می باشد. در مقابل مصرف رتینول و رتینوئیدها در شب کاربرد بیشتری دارد. شایان ذکر است مصرف سرم ها الزامی نبوده، اما رعایت و انجام سه مورد دیگر برای مراقبت و نگهداری از پوست، ضروری و لازم می باشد.

روتین روزانه برای انواع پوست و راه های مراقبت از آن

روش های کلینیکی مراقبت از پوست 

  • - پاکسازی پوست: فیشال صورت یا همان پاکسازی پوست صورت پکیج مراقبت پوستی برای انواع پوست بوده و از مزایای آن می توان به روشن شدن پوست، از بین بردن جوش های سر سیاه و سر سفید، درمان آکنه، آبرسانی و هیدراته کردن پوست های  خشک، درمان تیرگی و سیاهی دور چشم، رفع چروک ریز، جوانسازی و رفع شلی پوست با پکیج جوانسازی و ... اشاره داشت. پاکسازی پوست در هر پکیج متفاوت است و متشکل از لایه برداری سلول های مرده از روی سطح پوست با استفاده از دستگاه میکرودرم ابریژن و هیدرودرم برای آبرسانی به پوست، تخلیه کومدون، تمیز کردن منافذ باز پوستی، کنترل چربی و درمان جوش برای پوست های چرب، اکسیژن تراپی، بخور، ماساژ تخصصی صورت و ... می باشد.

مراحل پاکسازی پوست در کلینیک زیبایی بدین شرح است:

  • • مرحله اول: پاک و تمیز کردن پوست صورت با پاک کننده ملایم
  • • مرحله دوم: بخور دادن برای مرطوب و شل کردن پوست
  • • مرحله سوم: لایه برداری و اسکراب
  • • مرحله چهارم: ماساژ صورت
  • • مرحله پنجم: ماسک مخصوص برای آبرسانی
  • • مرحله ششم: استفاده از تونر
  • • مرحله هفتم: استفاده از مرطوب کننده
  • - آنزیم تراپی پوست: روشی نوین با عنوان معجزه قرن و با نتایج شگفت انگیز و جوان کننده در پوست صورت می باشد. در این روش نظیر پاکسازی پوست ابتدا سلول های مرده را از بین برده، سپس با استفاده از کرم های آنزیمی بازسازی سلولی شکل گرفته و در نهایت محافظت و مراقبت با آنتی اکسیدان های قوی صورت می پذیرد. و این بدین معناست که روند پیری معکوس می گردد. از مزایای آنزیم تراپی پوست، سم زدایی قوی، افزایش تولید کلاژن، تقویت پوست و برطرف کردن مشکلات پوستی نظیر جوش و ... و در پایان شادابی و جوانی و نشاط به پوست برگردانده می شود.

روش های کلینیکی مراقبت از پوست

سوالات متداول

  • - ویژگی انواع جنس پوست چیست؟ چند نوع پوست داریم؟

اساساً چهار نوع پوست حساس، چرب، خشک، مختلط و معمولی یا نرمال وجود دارد. نوع پوست شما، معمولا به صورت ژنتیکی می ‌باشد. البته عوامل مختلفی در جنس پوست شما، تاثیر گذار هستند؛ وضعیت پوست، می ‌تواند بسته به شرایط و عوامل داخلی و خارجی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر کند.

  • - آیا چربی پوست ثابت است؟

بنا بر گزارش وبسایت cerave، نوع پوست شما به میزان سبوم پوست شما بستگی دارد. در نظر داشته باشید که چربی پوست شما ثابت نیست. ممکن است چربی پوست شما در طول زمان و یا تحت تاثیر عواملی مانند استرس، ژنتیک، هورمون ها، رطوبت و پیری دچار تغییر شود.

  • - تفاوت انواع جنس پوست در چیست؟ چه عاملی تعیین کننده نوع پوست است؟

به گفته webmd، عوامل تعیین کننده، می تواند در جنس پوست شما تاثیر گذار باشد: چقدر آب در پوست شما وجود دارد، تا چه میزان پوست شما روغن (چربی) ترشح می ‌کند، پوست شما تاچه میزان حساس است.

  • - فرق پوست چرب با مختلط در چیست؟

اگر دستمال به قسمت T شکل کشیدید و دستمال چرب شد پوست شما چرب و یا مختلط است. اگر فقط روی پیشانی و بینی خود چرب باشد و بقیه قسمت ها مثل زیر چشم و گونه ها خشک باشد، نوع پوست شما مختلط است. اما اگر همه قسمت ها حتی گونه ها بعد از یک ساعت چرب باشد پوست شما چرب است. در پوست چرب جوش های آکنه ای سر سیاه و کومدون سر سیاه و سر سفید روی بینی و گونه دیده می شود و ظاهر پوست براق است و فرد از شستشوی زیاد شکایت دارد.

  • - چرا پوست چرب می ‌شود؟

علل وراثتی، علل هورمونی، وضع تغذیه، قرص های بارداری، مصرف نابجا و اشتباه محصولات آرایشی و بهداشتی

 چرا پوست چرب می ‌شود؟

  • - چه عواملی نوع پوست شما را مشخص می‌کنند؟

ژنتیک: شما نوع پوست ‌تان را از پدر و مادر خود به ارث می ‌برید. پس یکی از مهم ‌ترین عوامل تعیین نوع پوست خشک، چرب و حساس، ژن ‌های شماست. ممکن است نوع پوست شما به پدر یا مادر تان شباهت داشته باشد.
آب‌ و هوا: تغییر شهر سکونت و وارد شدن به یک محیط جدید می ‌تواند باعث تغییر نوع پوست شما شود.
هورمون ‌ها: نوسان ‌های هورمونی در مراحل و زمان‌ های مختلف زندگی مانند دوران بارداری، می‌ تواند بر نوع پوست شما تأثیرگذار باشد.
دارو ها: دارو هایی که مصرف می‌ کنید می ‌تواند عوارضی چون خشکی یا حساس شدن پوست‌ تان را در پی داشته باشند.
رژیم غذایی /  آلرژی: مواد غذایی که طی روز میل می‌ کنید به ‌طور قطع بر بهتر یا بد تر شدن پوست شما تأثیرگذار است. اگر فکر می ‌کنید آلرژی غذایی ممکن است منبع ناراحتی ‌های پوستی شما باشد، با پزشک خود صحبت کنید.
مراقبت ‌های پوستی: همان ‌طور که پیش‌ تر هم گفته شد، استفاده از محصول نامناسب می ‌تواند در تعادل پوستی شما اختلال ایجاد کند.

  • - چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم؟

بسیاری از افرادی که در بین شناخت انواع پوست دارای پوست چرب می باشند، بیش از حد روی پوست شان جوش می زنند، به همین دلیل این دسته از افراد زیادی به جوش های خود دست می زنند و سعی می کنند درون آنها را خالی کنند. ساده ترین روش برای کمک به جوانسازی پوست دست نزدن به پوست است. آنها باید بدانند که این روش بسیار غلط می باشد و به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهند، چرا که وضعیت جوش های روی صورت آنها از این طریق بسیار بد تر می شود. پوست چرب نیاز به محلول های شستشوی قوی دارد، تا بتواند جوش های روی صورت را درمان کند و آنها را تا حدودی از بین ببرد. در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی برای پوست چرب باید دقت بسیاری داشته باشید که یکی از بهترین نوع آن را انتخاب نمایید تا به پوست شما آسیب جدی وارد نشود و زیبایی و طراوت خود را داشته باشد.

چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم؟

  • - روشی وجود دارد که در خانه بتونیم نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

برای شناخت انواع پوست، ابتدا از تمام اطلاعاتی که اطرافیان تان، دوستان و یا دنیای مجازی به شما داده  شده رها شوید چرا که ممکن است اشتباه باشد. در وهله اول باید بدانید نوع پوست شما را دکتر و متخصص پوست تشخیص می دهد. اما با یک روش ساده می توانید نوع پوست خود را تشخیص دهید. با یک شستشو دهنده غیر صابونی صورت خود را بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. یک ساعت صبر کنید تا غده چربی پوست شما فعال شود. در قسمت T صورت یعنی روی بینی و پیشانی بالا ترین غدد چربی وجود دارد که با دستمال می توانیم به شناخت انواع پوست دست بیابیم.

  1. 1. دو عدد دستمال کاغذی را برداری، هر کدام را از وسط جدا کنید تا 4 لایه دستمال کاغذی نازک داشته باشید. 2 عدد آن را روی گونه ها و دو تای دیگر را روی پیشانی و چانه پهن کنید و خوب بچسبانید.
  2. 2. 5 تا 7 دقیقه صبر کنید.

حالا دستمال کاغذی را برداشته و علائم را چک کنید:

  • • اگر بر روی همه ی دستمال ها لکه های زرد چربی دیده شد، شما دارای پوستی چرب هستید.
  • • اگر دستمال کاغذی ها فقط حالت رطوبت کمی به خود گرفته و از لکه های چربی خبری نبود شما دارای پوستی خشک هستید. پوست خشک در حالت طبیعی هم بر روی گونه ها کشیدگی دارد.
  • • اگر همه ی دستمال ها خشک یا چرب و یکنواخت نبودند. به طور مثال دستمال های روی گونه ها خشک و دستمال روی پیشانی چرب بودند، پوست مختلط دارید.

روشی وجود دارد که در خانه بتونیم نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

سخن پایانی
همانطور که در بالا توضیح داده شد، شما انواع پوست را به خوبی می شناسید و به خوبی می دانید که اکنون چه نوع پوستی دارید. اگر در مرکز هر نوع پوستی قرار دارید، باید به زیبایی و لطافت پوست خود توجه زیادی داشته باشید زیرا پوست صورت یکی از مهم ترین و اساسی ترین قسمت های بدن شما است که نقش زیادی در زیبایی شما ایفا می کند.
برخی از افراد با پوست خود مهربان نیستند و به همین دلیل ممکن است آسیب های شدید پوستی به آنها وارد شود، باید نوع پوست خود را به خوبی تشخیص دهند و سعی کنند به روش های مختلف آن را زیبا کنند. چندین محصول مراقبت از پوست در خانه وجود دارد که می توانید از آنها برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید. همچنین در کلینیک ها، از آنجایی که پزشک می تواند نوع پوست شما را به خوبی تشخیص دهد، می تواند از بهترین روش ها برای زیبا و صاف نگه داشتن پوست شما استفاده کند. بنابراین یکی از مهم ترین نکاتی که در زیبایی چهره شما نقش دارد، تعیین نوع پوست است و اینکه چه محصولاتی را برای آرایش و پاکسازی انتخاب می کنید نیز بسیار مهم است.
بهره ‌مند بودن از یک پوست زیبا و لطیف، بدون شک با ارزشمند ترین قسمت ظاهری فرد محسوب می‌شود. تغذیه ‌ی سالم، خوراک کافی، ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم و جامع از ضروری ترین عوامل تشکیل دهنده ‌ی پوستی لطیف و بی ‌نقص است. تداوم در انجام مراقبت ‌های پوستی و استفاده از محصولات مناسب یکی از مهم ‌ترین اقداماتی است که می ‌تواند در تامین سلامت و زیبایی پوست موثر باشد. پیشنهاد می ‌کنیم هرچه سریع ‌تر نوع پوست خود را شناسایی کرده و از کرم ‌ها، لوسیون‌ ها و ماسک ‌های مناسب استفاده کنید.
در این مطلب شما را با روش ‌های تشخیص و شناخت پوست آشنا کردیم و به معرفی چند تست خانگی برای تعیین نوع پوست پرداختیم. پس اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره مراحل روتین پوست داشته باشید می توانید از مشاورین حرفه ای مجموعه ما کمک بگیرید؛ راه های ارتباطی با مشاورین حرفه ای مجموعه ما رو از اینجا می توانید مشاهده کنید. همچنین اگر قصد خرید محصولات آرایشی و یا محصولات مراقبت از پوست را دارید می ‌توانید به فروشگاه اینترنتی دونا کازمتیک مراجعه نمایید و متناسب با نوع پوست خود از بین برند های معتبر، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید تا در سریع‌ ترین زمان ممکن و با ضمانت اصل بودن محصول آن را برایتان ارسال کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

چگونه نوع پوست مان را تشخیص دهیم و از آن مراقبت کنیم؟

دیدگاه جدیدی بگذارید

Filtered HTML

  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.

خالی

0 تومان